A beporzó rovarok léte, mézelő növények, gyógynövények, fűszernövények
Időtartam:
1,5 óra
Létszám:
10-15
Életkor:
5+
Foglalkozás témája:
A beporzó rovarok léte, mézelő növények, gyógynövények, fűszernövények.
A beporzó rovarok léte nagyban függ attól, milyen növények találhatók meg a környezetükben, életüket segíthetjük, ha mézelő növényeket telepítünk. A rovarokon kívül magunkon is segíthetünk, ha gyógy- és fűszernövényekkel vesszük körbe magunkat.
Fejlesztett területek:
- Ismeret
- Készség
- Attitűd
Szükséges kellékek:
-
Helyszín adottságától függően szabadföldi terület, ahová tudunk ültetni vagy nagyméretű cserép és virágföld
-
Mézelő növények palántái, gyógy- és fűszernövények palántái.
-
Gyerekeknek való ültetőkanál, kis gereblye
-
Hurkapálca
-
Olló
-
Színes lap
-
Gombostű.
Leírás
Megérkezés: nevek felelevenítése (vagy névtanulós játékok)
A palántákat körbeüljük, minden növényt külön-külön körbe adunk, megnézzük a gyerekekkel, megfigyeljük a levél alakját, beszélgetünk arról, melyik általuk ismert növényre emlékeztet a levele (pl. citromfű levele hasonlít a csalánra). Megszagoljuk, beszélgetünk arról, mire emlékeztet az illata. Amit lehet, meg is kóstolunk. A gyerekek elmondhatják, hogy mire emlékeztetik őket az egyes növények. Több érzékszerv bevonásával nagyon különböző emlékképek jöhetnek elő. Miután megnevezzük a növényt, újabb kérdést adunk fel, ismerik-e, hol találkoztak vele, milyen felhasználási módjait ismerik. Ez a tapasztalatszerzés és beszélgetés 2-3 fajnál is 15-20 percet is igénybe vehet. Érdemes többször körbe adni ugyanazt a növényt, ahogy egyre több ismeret kerül elő, úgy változik a figyelem is. A mézelő virágokról is beszélgetünk, újra előkerülnek a beporzók mint téma. Ezeket a növényeket is körbe adjuk, megfigyeljük a virágukat, megszagoljuk, mesélünk róla.
A növényeket a helyi adottságoknak megfelelően elültetjük közösen. Érdemes megosztani a feladatokat, mindenkinek jusson valami részfeladat: vízhordás, a virágföld elhelyezése, gödör ásása, kaparása a palántáknak, iszapolás, ültetés, locsolás.
Az ültetést követően színes szélforgókat készítünk. Én előkészített négyzetlapokkal érkeztem, vagyis csak az átlók meghajtása és bevágása volt a gyerekek feladata, továbbá a forgó kialakítása, a pálcára való rátűzést közösen csináltuk. A kész szélforgókkal játszottunk az udvaron, majd egy-egy vakondtúrásba beletűzték a gyerekek.
Közös udvari játékkal zárultak a feladatok. Ez alkalommal a denevér és lepkék játékot játszottuk.
Közös uzsonnát követően a foglalkozás végén minden gyermekkel egy kört alkotunk, és megkérjük, mondjanak egy játékot vagy feladatot, ami a legjobban tetszett nekik. Az első foglalkozásokon még csak ezt a visszajelzést kérjük, néhány alkalom után bekerülhet a kérdésként az is, hogy volt-e olyan, ami nem nyerte el a tetszését, vagy valamilyen problémát okozott neki. Fontos ezeket lereagálni, és a következő alkalom tervezésekor figyelembe venni.
Tapasztalatok:
Kitartó figyelemmel vettek részt a gyermekek a növények megfigyelésében. A nagyobbak (felsőtagozatosak) sok ismerettel rendelkeztek az általunk ültetett gyógy- és fűszernövényekről. A kézműves foglalkozás alatt türelemmel várták ki, amíg segítségkéréskor rájuk került a sor.