Bemelegítő gyakorlatok a foglalkozások kezdetére

Időtartam:

0,5 óra

Létszám:

1-15

Életkor:

5-12

Foglalkozás témája:

Az alábbi gyakorlatokat a foglalkozások kezdetén, a megérkezést segítendő, a figyelem koncentrációjának elősegítése miatt végeztük. Ezekből érdemes az egyes témákhoz kapcsolódóan válogatni. A foglalkozásvezető gyakran szembesülhet azzal, hogy az egymást követő foglalkozásokon újabb és újabb gyerekek jelennek meg, akik a korábbi foglalkozásokon nem vettek részt, ezért a névtanulós játékok szinte minden alkalommal előkerülhetnek.

Névtanulós játékok

Foglalkozásvezető bemutatkozása, névtanulós játék babzsákkal/labdával: a foglalkozásvezető mondja a saját nevét, majd dobja a babzsákot valakinek, aki a saját neve elhangzása után továbbítja a babzsákot, míg körbe nem ér, utoljára visszaér a foglalkozásvezetőhöz a babzsák. Fontos, hogy mindenkihez csak egy alkalommal jusson el a babzsák. Érdemes a gyakorlat elején kérni, hogy mindenki tartsa maga előtt a tenyerét, és ha már volt nála a babzsák, akkor tegye hátra a kezét. Mindenkinek meg kell jegyeznie, kinek dobta a zsákot, mert a következő körökben ugyanannak kell dobnia. Két-három ilyen kör után nem egy, hanem két, majd három babzsákot indítunk útra, ugyanazon az „útvonalon”, mint legelőször. Végül visszafelé indítjuk el a kört: ugyanaz az útvonal, de fordított a sorrend, vagyis a foglalkozásvezető az előző sorrend utolsó gyermekének, az az utolsó előttinek stb. dobja a babzsákot.

Az első gyerek megmondja a nevét, a következő az első gyerek nevét és a sajátját, a harmadik gyerek az elsőét, a másodikét, majd a sajátját stb., a végén a foglalkozásvezető felsorolja az összes nevet abban a sorrendben, ahogy elhangzott.

Babzsák-gyakorlatok

Minden gyerek kap egy babzsákot. A babzsák kiosztásának egyik módja lehet: a tenyerüket fészekként tartják, egyesével mondanak egy madárnevet, a babzsák-madár „belerepül a fészekbe”.

Irányított gyakorlat babzsákkal: tedd a zsákot a jobb kezeddel a fejed tetejére (válladra, lábfejedre stb.).

Az alábbi egyszerű versikével nagyon sok bemelegítő gyakorlatot lehet elvégezni. Érdemes először a felsoroltakból csak egy-két gyakorlatot elvégezni. Ha több foglalkozás sorozatát tartjuk, akkor minden alkalommal bővíthetjük egy-egy újabb variációval. Nagyon jó hatással van a gyerekekre az ismétlődés, a gyorsan megtanulható, ismert szöveg:

Megyek itt, megyek ott, egyszer bal, egyszer jobb,

fenn az ég, lenn a kút, hideg jég, széles út.

  • Jobb kézben van a babzsák, lábak-lábfejek összezárva, egyenesen állunk. (Ülve is lehet végezni a feladatot, akkor praktikus, ha minden gyerek talpa a földet érinti.) A mondóka ritmusára jobb tenyerünket lefelé fordítva beleejtjük a zsákot a bal tenyérbe, majd a bal tenyerünket lefelé fordítva a jobb tenyérbe.
  • Jobb kézben van a babzsák, melyet a mondóka ritmusára a hátunk mögött a másik kezünkbe adjuk, majd vissza.
  • Jobb kézben van a babzsák, három szótagonként váltva a test előtt, majd a test mögött adjuk egyik kézből a másikba a zsákot.
  • Jobb kézben van a zsák, két szótagig magunk előtt adjuk át a zsákot egyik kézből a másikba, majd a harmadik szótagra a hátunk mögött.
  • Jobb kézben van a babzsák, a harmadik szótagra feldobjuk a babzsákot, tapsolunk egyet, elkapjuk a babzsákot, majd folytatjuk a verset és megismételjük a mozdulatsort. Ugyanezt lehet két tapssal is csinálni gyakorlottabb csoporttal.
  • Olyan csoporttal, akik egy több foglalkozássorozatból álló projektben vesz részt javaslom a következő variációt ugyanerre a versikére: két szótagra a babzsák jobb kézből balba, majd vissza a jobba kerül, a harmadik szótagnál a gyermekek átadják a jobb oldali szomszédjuk bal tenyerébe a babzsákot. Újabb két szótagra bal kézből jobba kerül a babzsák, majd vissza a bal kézbe, a harmadik szótagra a bal oldali szomszéd jobb tenyerébe kerül a babzsák. Ez ismétlődik a mondókán végig. Nagy koncentrációt igényel a gyerekektől ez a feladat. Probléma lehet, ha túl nagy különbség van a gyerekek magassága közt. Hat-hét éves kortól könnyen el tudják sajátítani, amennyiben fiatalabb gyerekek is vannak a csoportban, nem biztos, hogy számukra maradéktalanul teljesíthető ez a feladat.

A foglalkozás témához kapcsolódóan pl. madarakkal kapcsolatos versekre is lehet kitalálni babzsákkal olyan mozdulatsort, amely során a gyerekek hol a testük előtt, hol mögötte, fent vagy lent adják át a zsákot, ezzel segítve a téri orientáció fejlődését. Ilyen vers lehet Nemes Nagy Ágnes: Mit beszél a tengelice című költeménye.

Mit beszél a tengelice? – magunk előtt adjuk a babzsákot egyik kézből a másikba

Azt mondja a tengelice: – fejünk felett adjuk a babzsákot egyik kézből a másikba

cipity Lőrinc, cipity Lőrinc. – hátunk mögött adjuk a babzsákot egyik kézből a másikba

tyaf, tyaf, tyaf. –  jobb kézbe kerül vissza a babzsák, a három hangutánzó szócskára feldobjuk és vissza is esik a jobb tenyerünkbe a babzsák. Ugyanezek ismétlődnek a vers többi részén keresztül.

Mondókákkal, versekkel kísért mozdulatsorok

(nem szükséges hozzá semmilyen eszköz)

Anyám mondta kezdetű mondókára szótagonként mindkét kezünkkel megérintjük a fejünket, a vállunkat, majd két taps következik. Figyeljünk arra, hogy a gyerekek keze oldalra álljon, és lehetőleg minél nagyobb mozdulatokkal végezzék el a gyakorlatot. 

Anyám mondta (fej – váll – taps – taps)

sose jó, (fej – váll – taps – taps) stb.

ha megbámul

a manó.

Az erdőben

tűzön főznek,

szalmaágyon

hengergőznek.

Ellopják a

szívedet,

menekülni

nem lehet!

Az előzőleg leírt feladatot különböző versekkel érdemes variálni, amit választhatunk a foglalkozás témája szerint. PL.: Petőfi Sándor: Itt van az ősz című versének 2-4 versszakát mondjuk el attól függően, hogy a csoportban milyen életkorú gyerekek vannak túlsúlyban. Nyolc éves kor felett tapasztalatom szerint tetszőleges hosszúságú verset el lehet így nagyon könnyen sajátíttatni a gyerekekkel.

+1 tipp:

A verses, mondókás feladatokat (legyen az babzsákos vagy babzsák nélküli) célszerű különböző variánsokban ismételni. Például: egy sort halkan, egy sort hangosan; az egész verset csak halkan/hangosan/tátogva stb. (közben természetesen a mozdulatsor megy!), ezzel a módszerrel elérhető, hogy egy csapongó, hangoskodó csoport egészen lecsendesüljön, könnyebb átvezetni ezután a foglalkozást például alkotásba vagy beszélgetésbe.

Zenés gyakorlatok

A foglalkozásvezető zenei képzettségétől függően változatos zenés gyakorlatokkal is kezdhetjük a foglalkozást.

Egyszerű dalokat éneklünk, amelyet feltehetően az óvodából, illetve az iskolából ismernek, viszont érdemes a ritmushangszerekkel úgy készülni, hogy minden gyereknek jusson valamilyen hangszer, és minden dal után adják eggyel tovább a hangszereket, hogy mindenki kipróbálhassa az összes hangszert. Hangszer lehet két bot, kavicsok, vagy kukoricával töltött dobozka is! A dalokat Forrai Katalin: Ének az óvodában című könyvből érdemes válogatni. Kiegészíthetjük a gyakorlatot új dalok megtanulásával is, attól függően, hogy mi a foglalkozás témája. Pl.: Erdővel kapcsolatos témánál Gryllus Vilmos: Hallgatag erdő című dalt meg lehet közösen tanulni a gyermekekkel. Új dal tanulására a javasolt módszerem: először énekelje el a foglalkozásvezető a dalt egyedül, utána soronként következik a tanulás, egy sort elénekel a foglalkozásvezető, ezt a gyerekekkel közösen megismétli stb., míg a dal összes verssorán végig nem érnek.

Zenefelismerés dallam alapján: a foglalkozásvezető egyszerű dalok dallamát eldúdolja vagy valamilyen hangszeren (furulya, metallofon, hegedű) eljátssza. A gyerekek amikor felismerik a dalt nem kiabálhatják be a címét vagy a kezdő sorát, hanem a foglalkozásvezető fülébe súgják, aki jelzi, hogy eltalálták-e a dalt vagy tovább kell gondolkodni.

+1 tipp:

Minden témához érdemes átgondolni, hogy ismerünk-e ilyen dalt. Az alsó tagozatos korosztály számára a már említett dalszerző, Gryllus Vilmos dalai közt érdemes szétnézni, ő a gyermekeknek megfelelő dallamkészlettel dolgozik.

+1 tipp:

Valamilyen ismert rajzfilm betétdalát is be lehet dobni kitalálandó feladatnak, nagyon felélénkülnek rá! Személyes tapasztalatom a Magyar népmesék főcímdalával van, a gyerekek a foglalkozáson nagyon felvillanyozódtak, amikor az egyszerű kis dalocskák után meghallották a televízióból ismert dallamot.