Házitészta készítés
Házitészta készítés
Időtartam:
2 óra
Létszám:
10-15
Életkor:
5+
Foglalkozás témája:
Mit eszünk, kinél milyen ételek a kedvencek
A tésztát szinte minden gyerek szereti, ahogyan gyúrni, gyurmázni is. Mi lehet jobb, mint ezt a két tevékenységet összevonni?
Fejlesztett területek:
- Kooperáció
- Finommotorikas
- Szenzoros (észlelés, érzékelés)
- Szerialitás
Szükséges kellékek:
A tésztához:
- Liszt
- Tojás
- Só
- Víz
- Olaj
A tészta nyújtásához:
- Sodrófa
- Tésztanyújtó gép,
- Konyharuha
- Edények
A tészta ízesítéséhez:
- Sajt
- Tejföl,
- Gríz
- Lekvár
- Az ebédhez:
- tányérok és villák
Leírás
A házi tészta készítése olyan tevékenység, amelybe a gyerekek nagyon szívesen bevonódnak. A gyerekek már nagyon várták, hogy elkezdődjön a foglalkozás, amely egy kicsit késve indult, mivel szombaton a 10 órai érkezés korainak bizonyult a kiskamaszoknál.
Miután megbeszéltük, hogy ki milyen tésztát szeret, magunk is hozzáfogtunk az elkészítéséhez. Kétféle tésztát készítettünk: egy tojásos és egy tojás nélküli változatot.
Először a tojásos tészta hozzávalóit mérték ki a gyerekek:
-25 dkg liszt
-1 csipet só
-2-3 db tojás (mérettől függően).
Ezután a tojásmentes tésztát készítettük el:
-20 dkg liszt
-1 csipet só
– 1 evőkanál étolaj
– kb 1 dl víz (vagy amennyit felvesz a tészta).
Minden gyermek külön dolgozott, a kitartásuk is próbára lett téve, hiszen jó állag elérése hosszabb folyamat. A tésztát ugyanis addig gyúrták, amíg „babaarc” puhaságút nem kaptak. A kicsik puha arca jó viszonyítási alap volt. A kisebbeknek természetesen nehezebben ment a gyúrás, ezért a nagyobb fiúk és a jelen lévő szülők átvették a munkát és segítették a kicsiket. Természetesen mindenki és szinte minden lisztes lett, az orrhegytől a cipő sarkáig.
Aki hamarabb elkészült a tésztával, már nyújthatta is a több kisebb részre szedett lapos cipókat a nyújtógéppel. Itt figyelni kellett a gép beállításaira, hogy a vastagabb mérettől haladjanak a vékonyabb méret felé. Általában ketten végezték a nyújtást: egy valaki tekerte a kart, a másik pedig szépen belevezette és tartotta a tésztát. Amikor a kellő vékonyságot elérték, jöhetett a szélesmetéltre vágás, ehhez a tekerőkart át kellett helyezni egy másik lyukba. Amikor kész lett a szélesmetélt, a kész tésztákat egy külön asztalon liszteztük és gyűjtöttük.
Az első két-három folyamat végigkísérése után a gyerekek egymást koordinálták, segítették, figyeltek a gép beállítására, a tészta méretére. Igazi csapatmunka volt!
Megbeszéltük azt is, hogyha most nem főznénk meg a tésztát, akkor mit kellene tennünk, hogy ne menjen tönkre: vagyis hogy hogyan szárítsuk ki és tároljuk a száraztésztát.
Nagyon sok tészta (kb. 2 kg) készült így, amelyet a felnőttek kifőztek, az egyik felét sajtos-tejfölös feltéttel, a másik felét pedig grízzel és a korábban közösen készített baracklekvárral ízesítettük. Szinte harangszóra ültek le a gyerekek ebédelni, mindenkinek nagyon ízlett mindkét fajta tészta.
Zárás:
A gyerekekkel megbeszéltük, hogy melyik munkafolyamat tetszett nekik (a géppel való munka) és melyik ízesítés (fej-fej mellett végzett a sós és az édes).
+1 tipp:
A kerti munka bizony koszos ruhát és koszos kezeket hagy maga után. Mi kerti kesztyűket használtunk, így sokkal bátrabban nyúltak a földhöz a gyerekek.
+1 tipp:
Nincs rossz idő, csak rossz öltözet: egy kis eső ne tántorítson el a kerti munkától!