Keresd a fényt!

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

A belső és külső fény keresése.

Ezen a foglalkozáson az árnyjáték adta lehetőségeket kerestük a téli sötétséghez kapcsolódó, fénykereső mesével. A belső fényt, a minket megtöltő világosságot, a bennünk szunnyadó lehetőségeket kutatjuk. A közös játék segíti a kreatív fantáziánkat, a történetalkotó képességet életre kelteni. Segíti a belső képalkotás, a kifejezőkészség, a mondatalkotás és fűzés fejlesztését, a szimbolikus gondolkodást.

Fejlesztett területek:

  • Fantázia
  • Verbális készségek

Szükséges kellékek:

  • Lepedő
  • Kislámpa
  • Papírok
  • Pálcikák
  • Ragasztószalag
  • Olló

Leírás

Hívogató:

Ma egy finom illatgyertya a kezdőkörünk. Megidézzük a fényt is, míg készülődünk.

Milyen ez az illat? Mi jut róla eszedbe?

A foglalkozást a paraván felállításával kezdjük. A felgyulladó villany óhatatlanul is vonzza a gyerekeket.

Mi lehet ez ha a kezemet tartom a fény elé?

Mit tudsz megmutatni vele?

Hogyan tudod átváltoztatni?

A legegyszerűbb tárgyak vagy a kezünk árnyképével való fantáziamunka segít, hogy az árnyjáték technikai feltételeit megismerjék a gyerekek. Roppant egyszerű mégis varázslattal teli az árnyékunkat megmutatni, de figyelnünk kell egy egyszerű sorrendiségre:

Leghátul a lámpa van (amit nem takarhattok el).

Középen a kezem, a báb, vagy az a dolog amivel játszok.

Elöl a vászon, a nézők pedig a túloldalon.

Minél közelebb teszem a bábot a vászonhoz annál kisebb és pontosabb körvonalú a figura.

Minél közelebb kerül a lámpához, annál nagyobb, elmosódottabb a báb.

A báb színe nem fontos, csak ha áttetsző anyagból építek rá részeket.

Mesemondás. (Megtölteni a termet)

A történet nem valódi karácsonyi legenda, de gondolatiságában szorosan kapcsolódik az advent témaköréhez.

Játsszuk el a történetet! Közben a gyerekek megértik hogyan is működik az árnyjáték.

Mi a te fényed? Mi az ami téged is megtölt?

Feldolgozás

Te is szeretnél játszani?

Te mit mesélnél el nekünk?

Készíts egyszerű figurákat, és meséld el a történetét!

 Milyen lett a Te figurád?

 Nézzük meg, kivel tudsz kapcsolódni? Meséljetek közös történetet!

Aki nem játszik a paraván mögött, az a párnákon ülve a hallgatóság lehet.

Össze tudjuk mesélni az összes figurát?

Milyen volt ez a közös történet?

Zárásként egyenként vagy csoportosan mindenkit kikérdezünk pozitív és negatív tapasztalatairól.

Mit viszel el erről a foglalkozásról? Lehet egy szó, egy kép, egy játék, egy érzés…

+1 melléklet:

Megtölteni a termet

Volt egyszer egy messzi-messzi ország s abban a messzi-messzi országban, egy pompás palotában élt egy nagy, nemes, gazdag király. Mivel élete a végéhez közeledett, el kellett döntenie, hogy a három fia közül melyiknek adja az országát: ki lenne a legbölcsebb, legjobb királya ennek a csodás, javakban bővelkedő országnak. Maga elé hívatta hát őket és így szólt:
– Kedves fiaim, mivel mindhármatokat egyformán szeretlek, egy próba elé állítalak benneteket. Ez majd segít eldönteni, hogy melyikőtök kormányozza halálom után az országot. A feladat, amire kérlek, a következő: palotámnak a báltermét pirkadattól éjfélig meg kell töltenetek színültig valamivel, akármivel. Akinek ez sikerül, az kapja meg a koronámat és a királyságomat. Kezdjed te, kedves legidősebb fiam.
A legidősebb fiú gondolkozott, s mivel a környéken jó sok homok volt, azt gondolta ki, hogy majd színültig megtölti a termet homokkal. Nosza, hozzá is látott, száz szolga lapátolta, talicskázta vele a homokot, hordták pihenés nélkül, szakadatlan dolgoztak pirkadattól éjfélig, ám hiába, a terem még csak félig sem telt meg.
A középső fiú úgy gondolta, szalmával próbálkozik, hisz aratás volt, rengeteg a szalma, hátha azzal sikerül megtöltenie a termet a padlótól a mennyezetig. Neki is száz szolga segített, hordták, hányták, vasvillázták, cipeltél a szénát, izzadtak a melegben, ám a pirkadattól éjfélig tartó kemény munka eredményeképp a terem még így is csak kétharmadáig telt meg.
A legkisebb fiú következett. Pirkadatkor leült a bálterem közepére a földre, és nem csinált semmit. Egész nap csak ült és mosolygott. A testvérei elhűlve kérdezték, hogy mint akar így megfelelni a próbán, de ő csak nyugodtan mosolygott. Majd, amikor elérkezett az éjfél és jött a király, hogy megnézze, mit végzett a legkisebb fia, a fiú a bálterem közepén ülve elővett egy mécsest és meggyújtotta. A mécses fénye egy szempillantás alatt betöltötte a báltermet, a padlótól a mennyezetig, a legtávolabbi sarkocskába és zugba is jutott belőle.
A király szívét mérhetetlen melegség töltötte el, és így szólt:
– Fiam, látom, hogy nemcsak okos vagy, hanem a szíved tele van szeretettel, alázattal és bölcsességgel. Kívánom, hogy királyságod alatt ez a Fény vezéreljen az uralkodásban. És a legkisebb fiú igazán méltó, bölcs és nemes királya lett az országnak.

(Ismeretlen eredetű legenda Luzsi Margótól. Kormos Rebeka feldolgozásában.)

 

+1 tipp:

A foglalkozás hatásai:

Ez a foglalkozás abban segít, hogy az árnyjáték varázslata által, mi magunk is varázslóvá legyünk. A dolgokat nézzük más szemszögből.

Az egyszerű papírfigurákkal játékosan tudunk saját történeteket alkotni, majd páros végül közös történetté formálni. A történeteinket egy mozdulattal átváltoztathatjuk, miközben mi magunk is átváltozhatunk. Megtölthetjük fénnyel saját történeteinket, segítőket találhatunk és segítővé vállhatunk, rácsodálkozhatunk egymásra. A varázslatos árnyékszínház segíti a fantázia, és a képzelet működését, a belső képalkotás intenzitását, narratívák, mese alkotását. Segíti a kölcsönös odafigyelést, a szabályok megtartását. A mesélő folyamatosan hangot ad a szereplőinek, és aláfesti az eseményeket, így a beszédkészséget is javítja.

+1 praktika:

  • A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.
  • Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.
  • Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.
  • Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.
  • Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra:
  • Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is:

 

+1 praktika:

Állandó eszközeink voltak:

Nagymozgásos játékokhoz:

A szivárvány színű ejtőernyő. Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyő játék során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és záró játékhoz:

A Mesejáró térkép. Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

Erdei kalandokhoz:

Illa Berek kártyacsomag. Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

 

+1 praktika:

Nehézségek lehetnek ezen a foglalkozáson:

● A nyelvi akadályok.
● Időbeli korlátok
● A technika felállítása

Általában:
● A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás ezt az árnyjáték remekül segíti, hiszen önmagában is lenyűgöző, bármilyen egyszerű is legyen! A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

Gyerekszáj

„Az enyémen a doktorbácsis kockák vannak. Attól félek legjobban.”

„Az én óriásom ez a kocka! Az alja a sok rossz dolog amitől félek, meg a bántás, meg a sok mindenki akikben csalódtam. A torony rajta: az a székház (ahol a foglalkozások vannak) és az köt össze a sárga zászlóval: az a jövő. A tornyon fel tudok mászni oda. De ha nincs torony nem is látok ki a kockából.”

„Az én óriásom csak piros! A félelmetes filmek miatt!”