Lebomló anyagok, nem lebomló anyagok 2.

Időtartam:

1,5 óra

Létszám:

10-15

Életkor:

5+

Foglalkozás témája:

Környezet- és természetvédelem, lebomló anyagok, nem lebomló anyagok

Megismertetni a gyermekeket a lebomló és nem lebomló anyagok közti különbséggel. Összegyűjteni azokat az anyagokat, amelyeket használva a földi körforgásba tudunk bekapcsolódni. Olyan tárgy készítése, mely egy ilyen lebomló anyagból, a gyapjúból készült.

Fejlesztett területek:

  • Ismeret
  • Készség
  • Attitűd

Szükséges kellékek:

  • Előkészítve lenvászon
  • Gyapjú
  • Kender*kötél
  • Illetve műanyagból készült anyagok

Plakáthoz:

  • Nagyméretű karton
  • Gyapjúfilc anyagból elővarrt zsebkendőtartók
  • Szalaggyapjú különböző színekben
  • Nemezelőtűk
  • Hungarocell lapok
  • Ollók

Leírás

Az előző hónapban megvalósult foglalkozás kiegészítésének szántuk ezt az alkalmat. Akkor már megismerkedtek a gyermekek alaposabban a gyapjúval mint természetes anyaggal, az akkor megjelent gyermekek életkora nem tette lehetővé, hogy plakátot készítsünk. Ez így volt a mostani alkalommal is, de kihasználtuk az időt, hogy azok, akik a szeptemberi foglalkozáson már tűnemezeltek, most más természetes anyagokat is kézbe vehettek, megtapogathattak, megszagolhattak, összehasonlíthatták egymással őket. Ezek az anyagok voltak: lenvászon, kókuszrost, kender, gyapjúfilc, szalaggyapjú, gyapjúfonat, pamutfonal. A gyermekek az anyagok megtapasztalása közben megfogalmazták az érzékszerveik által közvetített minőségeket: puha, finom, durva, erős, könnyen szakad, nehezen szakad stb.

A csoport másik fele, akik a szeptemberi foglalkozáson nem tudtak részt venni, most készítették el tűnemezeléssel a zsebkendőtartót. Visszajelzés a szülőktől, tanítóktól, hogy a gyermekek használják ezt az elkészült is tárgyat. Van, aki tényleg papírzsebkendőt tart benne, van, aki a bérletét tette bele. Az iskolában is megmutatták, hogy mi készült a hétvégi foglalkozáson. 

Tapasztalatok:

A foglalkozásra kisiskolások, elsősorban első és második osztályosok érkeztek, illetve olyan gyermekek, akik még óvodába járnak. A csoportösszetételt látva meg kellett változtatni az eredeti tervet és kivenni a gyerekek munkájára épülő plakát elkészítését, a plakát készítéséhez szövegek feldolgozására lett volna szükség, amelyet ezzel a korosztállyal nem lehet megvalósítani. Ugyanakkor a plakátkészítéshez előkészített természetes anyagokat alaposan megvizsgálták.

A csoport másik fele, akik szeptemberben nem vettek részt a foglalkozáson, és most tűnemezeltek, nagyon ügyesen dolgoztak sokkal kevesebb segítséggel is. Ők a picit idősebb korosztályból kerültek ki. Bátran rájuk lehetett bízni az egyébként nem veszélytelen nemezelőtűt, miután megbeszéltük a használatával kapcsolatos balesetvédelmi szabályokat.