Madarak

Időtartam:

2 óra

Létszám:

10-15

Életkor:

5-12

Foglalkozás témája:

Bemutatni ezt a sokszínű állatcsoportot, rávilágítani arra, hogy jelenlétük vagy épp hiányuk nagyon fontos környezeti jelzés nekünk.

Fejlesztett területek:

  • Téri orientáció
  • Testséma
  • Nagymozgások
  • Egyensúly

Szükséges kellékek:

  • Nincs

Leírás

A foglalkozások minden alkalommal bemutatkozó, névtanuló, koncentrációt, megérkezést segítő játékokkal kezdődnek. A játékok a Bemelegítő gyakorlatok a foglalkozásokra leírásban olvashatók. Ezek közül használtam néhány babzsákos játékot, itt is lehet használni a babzsák kiosztásához azt a módszert, hogy a markukat fészekként tartják, és mindenkinek kell mondani egy madárnevet, és az a madár (babzsák) belerepül a tenyerébe, ezzel már kapcsolódunk a foglalkozás témájához. Javaslom, hogy valamely madárról szóló mondókával, verssel végezzük el a gyakorlatokat. A megérkezést, jelenlétet segítő feladatok közül dalfelismerés dallam alapján volt a bevezető rész utolsó szakasza. Elsősorban pentaton dallamok lejátszása furulyán, amit a gyermekeknek a szöveg elhangzása nélkül kell felismerniük.

Madarakkal mint állatcsoporttal kapcsolatos kérdések megbeszélése: belső váz, jellegzetes végtagok, kültakaró, szaporodás, ivadékgondozás, milyen veszélyek leselkednek a madarakra. Madárvédelmi eszközök.

Javaslat: A téma nagyon alkalmas a szenzoros integráció készségeinek fejlesztésére. Ehhez a beszélgetéshez használhatunk képeket, rajzokat, hangfelvételeket, a gyerekekkel közösen megpróbálhatjuk utánozni az egyes madarak hangját. Ehhez segítség lehet a Farkaskölyök Természetjáró Egyesület és a Magyar Madártani- és Természetvédelmi Egyesület közös telefonos madárhatározó applikációja, mely képeken kívül hanganyagot is tartalmaz, továbbá a Park Kiadó Madárhatározó című könyve, melyben a madárhangok emberi hangra való „átiratával” találkozhatunk.

A beszélgetés alatt olyan mértékben elfáradtak a gyerekek, hogy nem lehetett alkotással folytatni a foglalkozást, kinti játékokkal kellett teret adni a megjelenő energiáknak. Módszertanilag helyesebb az udvari játékokat a foglalkozás végére hagyni, de a csoportot figyelve lehet ezen változtatni. A játékok leírása az Udvari játékok a foglalkozásokra részben találhatók. Az ott felsoroltak közül a Gyertek haza, ludaim[1] címűt és a Varjú-fogót játszottuk. Ezen alkalommal csipeszből madáralak készítése lett volna az alkotó tevékenység, ami az elfáradt és a fáradtságtól kissé zabolátlan gyerekekkel nem lett volna kivitelezhető.

A foglalkozás végén minden gyerekkel egy kört alkotunk, és megkérjük, mondjanak egy játékot vagy feladatot, ami a legjobban tetszett nekik. Megkérdezhetjük azt is, hogy volt-e olyan, ami nem nyerte el a tetszésüket, vagy valamilyen problémát okozott nekik. Fontos ezeket lereagálni, és a következő alkalom tervezésekor figyelembe venni.

[1] Forrai Katalin: Ének az óvodában