Magyarország hüllői

Időtartam:

2 óra

Létszám:

10-15

Életkor:

5-12

Foglalkozás témája:

Bemutatni ezt az állatcsoportot, amihez nagyon sok negatív előítélet tartozik.

Fejlesztett területek:

  • Memória
  • Verbális készségek
  • Szerialitás
  • Szimbólumok értelmezése

Szükséges kellékek:

  • Babzsák
  • Fa-körmöcske
  • Fonalak

Leírás

A foglalkozások minden alkalommal bemutatkozó, névtanuló, koncentrációt, megérkezést segítő játékokkal kezdődnek. A játékok a Bemelegítő gyakorlatok a foglalkozásokra leírásban olvashatók. Ezek közül használtam egy bemutatkozó játékot, néhány babzsákos játékot, a foglalkozás témaköréhez kapcsolódva javaslom a következő versikék, mondókák használatát: Weöres Sándor: Éren-nádon sikló kúszik, Csoóri Sándor: Teknősbéka, Szabó T. Anna: Ügyes-e a gyík?

Udvari játékok:

Az alkotás előtt udvari játékot játszottunk. A játékok leírása az Udvari játékok a foglalkozásokra részben találhatók. Az ott felsoroltak közül a „Mormoták és musztángok” címűt játszottuk. Majd bent folytattuk a játékot a Tíz teknősbéka és kilenc kő a tóban fantázianevű játékkal, ami valójában a székfoglaló átalakítva az aktuális témára. Eggyel kevesebb szék kell, mint ahány résztvevő van. Kerettörténet: a teknősbékák békésen úszkálnak a tóban, amikor kisüt a nap (valamilyen hangjelzést adunk, pl. taps), ki akarnak menni a kövükre napozni. De eggyel kevesebb kő van a tóban, mint ahány teknősbéka van. Akinek nem jut kő, hoppon marad.

Beszélgetés: Mely állatok tartoznak a hüllők közé? Mik a közös tulajdonságaik, mik a különbségek a hüllők egyes csoportjai között? Melyek azok az állatok, melyek a hüllők közé tartoznak és Magyarországon is élnek? Melyek azok az állatok, melyek ebbe az állatcsoportba tartoznak, de nem élnek természetes közegben Magyarországon? Milyen természetvédelmi szabályok vonatkoznak a hüllőkre?

Alkotás:

Fa-körmöcskén fonalkígyót készítettünk a nagyobbakkal, a kisebbek pedig csipeszből gyíkot készítettek volna. Az általam tartott foglalkozáson ez utóbbi nem valósult meg, minden gyerek fa-körmöcskén dolgozott a fonalkígyóval, de nagyon jó alternatíva a csipeszállatka készítés: zöld festékkel lefestjük a csipeszt, majd nyelvet, papírlábakat és szemeket ragasztunk neki.

Fa-körmöcskét több változatban kaphatunk. Olyan csoporttal, akik valószínűleg nem dolgoztak még ilyen eszközzel, legjobb három vagy négy fogú körmöcskét választani, ezen nagyon gyorsan lehet haladni a munkával, szemben az öt-hat-nyolc fogú körmöcskével. Ezzel tudunk segíteni azon, hogy a rendelkezésünkre álló idő alatt egy 6-8 cm hosszú fonalkígyó elkészüljön, ne szakadjon félbe az alkotás, úgy tudjunk hazamenni, hogy minden gyerek el tudta készíteni a saját állatkáját. A fonal színének megválasztása is fontos lehet. A Magyarországon élő siklók nagyon sok színváltozatban előfordulnak, javaslom a zöld-barna-szürke színeket, amivel legközelebb állunk a valóságban előforduló színekhez. Fotó vagy videó.

A foglalkozás végén minden gyerekkel egy kört alkotunk, és megkérjük, mondjanak egy játékot vagy feladatot, ami a legjobban tetszett nekik, vagy valamilyen problémát okozott neki. Fontos ezeket lereagálni, és a következő alkalom tervezésekor figyelembe venni.

+1 tipp:

A játékot lehet játszani úgy, hogy folyamatosan fogyasztjuk a székeket. Ez nem olyan jó azoknak, akik már a játék elején kiesnek, de játszhatunk olyan variánst is, amelyben váltogatják egymást a kiesett teknősbékák, és nem csökkentjük a székek számát.