Mesélj!

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

Változz át Te is, és mesélj!

Ez a foglalkozás a segít, a kreatív fantáziánkat, a történetalkotó képességet életre kelteni. Segíti belső képalkotás, a kifejezőkészség, a mondatalkotás, a fűzés fejlesztését. Ezen a foglalkozáson összefűzzük a történeteinket, meséket alkotunk!

Fejlesztett területek:

  • Fantázia
  • Verbális készségek

Szükséges kellékek:

  • Textil maradék
  • Levendula
  • Vatta
  • Madzag

Leírás

Hívogató:

Ma több illatos, szagos dologgal töltött üveget hozok. Ötleteket gyűjtünk:

Mi lehet ez az illat? Mi jut róla eszedbe?

A helyszínen egy finom illat igazi ajándék lehet, és egyben fantázia munka is. Izgalmas kaland az orrunk után menni. A szegénységben élő gyerekek számára az illat egy  különleges kincs. Amíg mindenki összegyűlik, ez a közös pont. A finom illatban amit füstölögtetünk, spriccelünk, cseppentünk. Így mindenkit egyenként megtisztelve egy cseppnyi, csak rá irányuló figyelemmel fogadunk, és egyesével meghívunk a játékra.

A foglalkozást a szokásos fantáziát is átmozgató játékokkal vezetjük be, szivárványernyővel. Itt mindig akad idő arra, hogy a fontos dolgokat meghallgassuk.

Érkezzünk meg! Ahogy fellebben a szivárványkendő, mindenki kiáltsa be a nevét a szivárvány alá!

Második körben kiáltsd be azt a színt amilyen ma volt a napod!

Ki tudja milyen évszak van? Milyen hónap? Harmadik körben szaladjon be akinek születésnapja ebben a hónapban van. Őket meg is köszöntjük.

Most azok szaladjanak be, akik valami érdekes dolgot csináltak mostanában!

Most azok, akik nagyon ügyesek voltak valamiben!

Hangolódjunk össze! A szivárványkendőre dobott labdát próbáljuk együtt körbevezetni.

A hónapok, de még az évszakok is fejtörést okoznak, így játékosan át tudjuk ezt is beszélni. Megünnepelni aki szeretné. A labda körbevezetése pedig igazi kihívás, csak együttműködve, egymásra figyelve lehetséges.

Ráhangoló

Nézzük meg meseország térképét!  Vajon kik laknak ott?

Itt a gyerekek kiválasztják a Mesejáró térképen a számukra kedves helyszínt. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival vidám tükröt mutat nekünk, elindítja a képzeletet.

Ezen a foglalkozáson a térkép mint közös pont hív be meseországba. Segíti a csoportalkotást.

Játék a fejbábokkal

Nyissuk ki együtt a bábos bőröndöt! Te ki vagy mi lennél a mesék birodalmában? Milyen állat lennél?

Bújj a bőrébe! Hogy mozog? Hogy beszél ez az állat!

Találjunk ki csoportokban történetet!

A történetalkotás elég nehéz még a sok-sok segítség mellett is. Sokszor mondják a gyerekek, hogy: No, nem is tudom, hogyan mondjam! Hogy is kell mondani?

 Mesemondás kis csoportokban:

Ha van kedved közben beszélgessünk erről a mesehősről! Mondjuk el a történetét! 

Az állatbőrbe bújt gyerekek örömmel adnak hangot, mozdulatokat a hőseikhez, és néhányan kis csoportokat toborozva, meséket alkotnak.

Ezen a foglalkozáson a közös meséinket mondtuk, szőttük együtt.

Játsszátok el a történetét!

Keressetek a térképen helyszíneket!

Keressetek segítőket, alkossatok közösen!

Milyen hangot ad az állatod?

Mi lehet az a sárga, aminek narancsszínű csőre van?

Te hogy képzeled el?

Szerinted vidám vagy szomorú?

Egyedül van vagy a barátaival?

Vajon hogy jár az az állat?

Mit szeret?

Ehhez hasonló, érzékszerveket bekapcsoló, gondolatindító kérdések mentén segítjük a játékot.

A megszülető jelenetek, történetek, mesék rövid kis történetek, többnyire valakiről akit nem fogadnak be, akit kitaszítottak, vagy aki elveszett egy sötét erdőben. A mesékben jól látható a problémamegoldás eszköztárának hiánya. A pozitív minták keresése. A szegénységben élő gyerekek kirekesztettsége. A gyerekek történeteiben az elveszett hősök sokáig keresgélnek valakit aki majd segít, felemel, átkarol.

A mesealkotás nehéz kihívás technikailag is, hiszen nehéz nyelvileg megfogalmazniuk, a szavakat megtalálni, akár a fejükben összeálló mesei képeket elmondani. Probléma a cselekvéssorok összeállítása is, a hétköüznapi szituációkból nehezen tudnak elvonatkoztatni. A Róka cigit kér a Farkastól, az erdőből a „Gyermekvédelmis” lép elő, a cicák nem állnak szóba a malackával mert koszos…

Levezetés

Készítsünk illatzsákokat, levendulával. Munkálkodás közben beszélgethetünk az élményekről, tapasztalatokról.

Zárásként egyenként vagy csoportosan mindenkit kikérdezünk pozitív és negatív tapasztalatairól.

Mit viszel el erről a foglalkozásról? Lehet egy szó, egy kép, egy játék, egy érzés…

Nehézségek

Nehézségek lehetnek ezen a foglalkozáson:

  •  A nyelvi akadályok.
  • Időbeli korlátok
  • Ha rögzíteni szeretnénk, szükséges lesz a diktafon.
  • Az illatok felismerése ne legyen követelmény

Általában:

A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás, ezért az itt csatolt történeteket lehet, hogy csak rövidítve, egyszerűsítve tudják befogadni, de a rendszeres mesealkalmakon ez fejlődik, ezért itt a teljes meseszöveget csatoltuk. Mélyszegénységben élő gyerekeknél sokszor az is különleges kincs lehet, hogy valaki szépen beszél, vagy meghallgat. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

+1 praktika:

  • A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.
  • Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.
  • Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.
  • Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.
  • Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra:
  • Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is:

+1 praktika:

Állandó eszközeink voltak:

Nagymozgásos játékokhoz:

A szivárvány színű ejtőernyő. Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyő játék során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és záró játékhoz:

A Mesejáró térkép. Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

Erdei kalandokhoz:

Illa Berek kártyacsomag. Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

 

Gyerekszáj

„Bent van a fejemben, csak nem jön ki!”
„Hogy is mondjam, hogy is akarom?”