Mézelő növények, gyógynövények, fűszernövények 2.
Időtartam:
1 óra
Létszám:
10-15
Életkor:
5+
Foglalkozás témája:
Mézelő növények, gyógynövények, fűszernövények 2.
A gyógy- és fűszernövényekkel kapcsolatos témakör ívének következő lépése: hogyan használhatjuk fel a növényeket.
Fejlesztett területek:
- Ismeret
- Készség
- Attitűd
Szükséges kellékek:
- Kendő
- Szárított gyógynövények (pl. bodza, akác, cickafark, csalán, hársfavirág) virágföld
- Ültetőpohár
- Fűszernövények magjai
- Fűmag
- Vékony harisnyanadrág
Leírás
A foglalkozás közös játékkal (ugrálókötéllel) kezdődött, névtanulós játékra ez alkalommal nem volt szükség, mert minden résztvevő korábban is járt már a foglalkozáson, szerencsére mindenki ott volt azon a júniusi programon, amikor gyógy- és fűszernövényekkel foglalkoztunk. Felelevenítettük a korábbi (júniusi) foglalkozásokon történteket. Elég sok minden önállóan, kérdések nélkül eszükbe jutott. Ezt követve kérdezve kifejtő módszerrel beszélgetünk a növények fejlődési szakaszairól (mag, palánta, kifejlett növény virággal, illetve terméssel), továbbá elbeszélgettünk arról, milyen módokon tudnak a magszóráson kívül szaporodni a növények, hiszen a gyógynövények egy jelentős része tőről is szaporítható. Megbeszéltük lépésről lépésre, hogyan lehet hasznosítani a gyógy- és fűszernövényeket, vagyis a gyűjtés, szárítás, tárolás kérdéskörét körbejártuk. Sok új ismeret is elhangzott, mert a szárítás, aszalás folyamata nem volt teljesen ismert dolog számukra. Ez a felismerés jó lehetőség arra, hogy a későbbi foglalkozásokon kézműves tevékenység keretében szárító-aszaló eszközöket készítsünk fából, ami egyébként is szerepelt a terveinkben. A beszélgetést alkotás zárta. Eredetileg képeket szerettünk volna vegyes technikával készíteni, de úgy alakult, hogy ez alkalommal az aszfaltra rajzoltak vastag járdakrétával. Először mindenki larajzolta valamelyik általa kiválasztott gyógy- vagy fűszernövényt, ezt követően pedig még szabadon rajzolhattak, ami nagyon sokáig le is foglalta a kisebbeket és a nagyobbakat egyaránt.