Te hogyan tudsz változni?

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

A változás képességének felkutatása, és erőforrások keresése.

Ez a foglalkozás segít megtapasztalni a változás, változtatás képességét. Annak a tudatosítása, hogy mindannyian változtathatunk, változhatunk, hogy rajtunk áll a változás. Ebben a foglalkozásban különös hangsúlyt kap a képzelet a fantázia beindítása. A monitorok és mozgóképek világában a belső képalkotás olyan veszélyeztetett tulajdonságunk, aminek hiányát talán nem is vesszük észre, pedig mindazt amit el szeretnénk érni először el kell KÉPzelni, belső képeket alkotni hogy ne KÉPtelenek hanem KÉPesek legyünk a változásokat elindítani. A mese amellett hogy izgalmas, lehetőséget ad arról is beszélgetni, hogy milyen eszközeink vannak a problémák megoldására, a testi erő mellett.

A résztvevő gyerekek megismerik a változás lehetőségét, hogy ki lehet lépni az öröklött sémákból. A királyfi utolsó mondata akár mélyszegénységben élő gyakran agresszív, romboló gyerekeinkhez is szólhatna: „bármerre jársz csak szenvedést okozol mindenkinek, még magadnak is. De bárminek is, születtél, neked is van választásod. Csak Te döntöd el, hogy ezután hogy élsz, csak rajtad áll, hogy lépteid nyomán szomorúság és bánat fakad, vagy öröm és hála vesz majd körül! Dönts hát!”
Ugyanakkor alkalom adódik az erő és az ész fegyvereiről beszélgetni.

Fejlesztett területek:

  • Finommotorika
  • Motoros tervezés
  • Verbális készségek
  • Fantázia
  • Szenzoros észlelés

Szükséges kellékek:

  • Olló
  • Karton
  • Ragasztószalag
  • Hurkapálca
  • Helyszín: szabadban vagy zárt térben is lehetséges a megvalósítás.

Leírás

Hívogató: A helyszínen egy finom illat igazi ajándék lehet, hiszen a szegénységben élő gyerekek számára ez különleges kincs. Amíg mindenki összegyűlik, ez a közös pont. A finom illatban mindenkit egyenként megtisztelve egy cseppnyi, csak rá irányuló figyelemmel fogadunk, és egyesével meghívunk a játékra.

Te milyen színű vagy ma?

Érzékszervi játékok a belső képalkotás képességének fejlesztéséért.

Változz át!

Van-e olyan köztetek, aki tud varázsolni? Nincs? Akkor most megtanulunk! Velem tartotok? Nyújtsd ki a kezed, figyeld, hogyan változtatjuk át!

Ez a kéz nem kéz, ez a kéz egy virág! Te is át tudod változtatni virággá? Mutassuk is meg! Milyen virág lett?

Ha sikerült a kezekből egy egész virágos kertet varázsolni, akkor sorban adjuk tovább és mindenki találjon ki valamit amivé változtatja a kezét, a többiek pedig utánozzák a saját képzeletük szerint.

Most egy nehezebb feladat következik, ki tudja átváltoztatni a lábát, fejét?

Ez a fej nem fej…hanem egy sütőtök, egy lufi…

Ez a láb nem láb…hanem egy fatörzs, egy répa,

Ez a gyerek nem gyerek…hanem egy madár, egy őzike…

Sorban mutassuk is be. És amikor a végére értünk változtassunk vissza mindenkit!

Mesejáró térkép

Nézzétek milyen képet hoztam, ez itt meseország térképe. Most képzeletben fogjunk meg egy varázssüveget, zsupszkulcsot vagy mesebeli varázspálcát ami berepít meseországba!

Te hova kerültél? Hol vagy meseországban?

Milyen az a helyszín? Milyen hangok, színek, illatok vannak ott?

Van e ott valamilyen enni való?

Van ott még valaki rajtad kívül?

Volt ott egy mesemondó is, aki éppen belekezdett egy mesébe! Hallgasd csak!

Mesemondás Ez a mese nagyon különös, európai szemmel szokatlan történet, éppen ezért izgalmas interaktív történet. Záró sorainak üzenete egyértelmű és fontos, mottó lehet a változások belső elindításáért.

Mit gondolsz, milyen fegyverei voltak a királyfinak? Melyik volt a legerősebb?

Te hogy döntenél az óriás helyében? Mit válaszolnál?

Milyen fegyvered van ehhez? Mire van szükséged hozzá?

Mi az, amit a környezetedben változtathatsz?

Mit változtatnál meg magadban?

 

Ha van kedve a gyerekeknek el is játszhatjuk, hiszen nagyon mókás történet szívesen játszák és a legfontosabb mondatot (a szövegben kiemeltem), jó újra és újra elmondani, meghallgatni.

„…bármerre jársz csak szenvedést okozol mindenkinek, még magadnak is. De bárminek is születtél, neked is van választásod. Csak Te döntöd el, hogy ezután hogy élsz, csak rajtad áll, hogy lépteid nyomán szomorúság és bánat fakad, vagy öröm és hála vesz majd körül! Dönts hát!”

Alkotásként, hogy a változást az anyagban is lássuk, és hazavihető formában is a gyerekekkel maradjon, készítsünk átváltozó játékot! Thaumatrop készítés, tetszőlegesen változó, alakuló figurával, mindenkinek kedve szerint!

Egyik oldalra rajzolj fejet, a másikra koronát, és ragasszuk össze úgy, hogy középen legyen egy pálcika. Ha a tenyered között megpörgeted király lesz belőle! Látod hogyan változik?

Ezt aztán sokáig csodáljuk, figyeljük együtt, igazi varázslat, és rengeteg ötlettel gazdagítható.

Zárásként egyenként vagy csoportosan mindenkit kikérdezünk pozitív és negatív tapasztalatairól.

Mit viszel el erről a foglalkozásról? Lehet egy szó, egy kép, egy játék, egy érzés…

+1 melléklet:

Ötfegyver herceg és Ragacshaj
(indiai népmese)

Egy napon Benáresz királyának és királynőjének fia született. Az ifjú herceg keresztelőjére összehívták az ország nyolcszáz jövendőmondóját a palotába. A király ajándékokkal halmozta el a bölcseket, majd felkérte őket, hogy az újszülött hercegnek válasszanak nevet. A tudósok megvizsgálták a csillagok állását, és a kicsi herceg vonásait és a testén lévő jeleket, majd így szóltak:
-Ó Királyom, hatalmas tetteket ígérnek fiad vonásai! Ő fog követni a trónon. A királyfinak öt fegyvere van, és felnövekedvén öt fegyver legnagyobb mestere lesz egész Indiában!
El is nevezték a gyermeket, az Ötfegyver Hercegnek. Felcseperedvén amikor a tizenhat éves lett, a király így szólt hozzá:
-Menj, fiam, Takkasila városába. Ott megtalálod a világ leghíresebb tanítóját. Tanulj meg tőle mindent.
A herceg el is ment a világhíres tanítóhoz, keményen tanult és a mester legjobb tanítványa lett. Amikor pedig a tanító, már mindent megtanított neki amit tudott, adott a hercegnek öt fegyvert, és útnak indította haza az apja királyságába. Az útja során nagyszerű tetteket vitt véghez, sok bajból kisegyítette a tudása ám egyszer Ötfegyver Herceg útja egy elátkozott erdőn vezetett át.
Ebben az erdőben pedig egy rettenetes szörny, Ragacshaj élt, azt beszélték a környéken élő emberek, hogy mindenkit megöl, aki az erdőbe merészkedik. Ám a herceg bátor volt, mint egy ifjú oroszlán, és szívében nem volt kétség, vagy félelem. Elindult hát az erdőbe és meg sem állt, amíg meg nem találta a rettenetes szörnyeteget.
Ragacshaj olyan magas volt, mint egy hatalmas fa, feje akkora, mint egy ház, a szemei, mint két tál. Ahogy kitátotta a száját fogai között elő villant két nagy, sárga agyara. Keze és lába kék volt, hatalmas hasát pedig fehér foltok borították. Ahogy meglátta a csúfság a herceget felmordult:
– Hol jársz itt az én erdőmben, te apró emberke? Úgy látom, te leszel a vacsorám! Mindjárt felfallak!
A herceg bízott tudományában és abban, hogy világhíres tanítója mindenre kitanította, ezért bátran a szörny szemébe nézett:
– Ötfegyver Herceg vagyok, és azért jöttem, hogy megküzdjek veled!
„Első két fegyveremmel az íjjal és a nyilakkal könnyedén megölöm” – gondolta magában. Egy nyilat tett az íjába, kifeszítette és egy csodálatosan pontos célzással egyenesen a szörnyetegre lőtte nyilait. De a nyíl a szörny ragadós sűrű hajába tapadt, anélkül, hogy ártott volna az óriásnak. Ezután a herceg újra kifeszítette az íjat és szélsebesen kilőtte a többi nyilat is. Mind egytől egyig odaragadtak Ragacshaj csimbókjaihoz. Aztán a rémség megrázta a testét, a nyilak mind egytől egyik lepotyogtak a földre.
A herceg megragadta erre a harmadik fegyverét, egy hatalmas kardot, és mesteri mozdulatokkal és szökelléssel, rárohant ellenségére, de a kard is hamar eltűnt a ragadós hajcsomók vastag rengetegében.
A herceg megragadta erre negyedik fegyverét, a lándzsáját, és tökéletes ívben a szörnyetegre dobta. Ez is rögtön az óriás hajához ragadt.
Akkor Ötfegyver Herceg elővette ötödik, utolsó fegyverét, csodálatraméltó technikával megforgatta buzogányát, nekirontott Ragacshajnak de az is csak úgy mint az előzőek, eltűnt a szörny ragacsos tincsei között. A herceg felkiáltott:
– Hé, szörnyeteg – hallottál már rólam, Ötfegyver Hercegről? Elvetted öt fegyveremet, de megmaradt fiatal testemnek ereje. Darabokra törlek!
Azzal jobb öklével, tökéletes ütést mért Ragacshajra. De a keze a szőrös kabáthoz ragadt, és nem tudta onnan elvenni. Megütötte acélos bal öklével, de ez is csak odaragadt a kócos szőrök közé. Akkor először a jobb lábával, majd ballal mért mesteri rúgást a szörnyre. De mindkét lába odaragadt. Végül a fejével próbálta felöklelni és lám, a feje is leragadt! A herceg most már öt helyen felragadva lógott a szőrös szörnyetegről, de mégsem ijedt meg.
Mikor ezt látta Ragacshaj így gondolkodott:
„Ez nagyon furcsa. Olyan, ez a kis herceg mintha nem is férfi volna hanem egy oroszlán! Még az olyan vad szörnyetegtől sem fél mint én. Amióta itt élek az erdőben, minden embert megöltem, és soha nem találkoztam ilyen nagyszerű emberrel, mint ez itt. Vajon miért nem fél tőlem?”
Mivel a különös herceg teljesen más volt, mint előtte bárki is Ragacshaj elkezdett aggódni, gyorsan megkérdezte hát tőle:
– Hogy lehet az, hogy nem félsz a haláltól?
– Miért félnék a haláltól? – válaszolt a herceg,- hiszen mind, aki megszületett, végül meg is hal!
A herceg közben így gondolkodott: „Az öt fegyver, amelyet a világhíres tanító adott nekem, haszontalan volt. Még ifjú testem oroszlánszerű ereje, és rugalmassága is haszontalan volt. Elfogytak a fegyvereim, testem pedig gúzsba kötve. A testem erején túl kell keresnem a fegyvert, ami megmenti az életemet. Az egyetlen fegyver, ami megmaradt nekem a gondolataim.”
Aztán nyugodtan folytatta a beszélgetést a ragacshajjal, és a legerősebb fegyverét – az eszét- fordította a szörnyeteg ellen:
– Van egy apróság, ó szörnyeteg, amit nem mondtam el neked. A hasam a titkos fegyverem, egy gyémánt, amit nem lehet megemészteni! Ha olyan bolond vagy, hogy lenyelsz engem, darabokra vágja a belsődet. Ha meghalok – meghalsz te is! Ezért nem félek tőled.
A szörnyeteg erre elgondolkodott: „Kétségtelen, hogy ez a félelmetes ember igazat mond. Legyen bármilyen pici, még a végén kárt tesz bennem, mégsem eszem meg! Félelmében szabadon engedte a herceget, és így szólt:
– Nagyszerű ember vagy. Szabadon engedlek, elmehetsz, ragyogj életed egén akárcsak a hold, amely a napfogyatkozás után újra megjelenik, és elméd fénye világítsa meg minden barátod és rokonod homlokát.
A herceg, aki megtanulta, hogy a világ összes fegyverénél hatalmasabb a gyémántként csillogó bölcsesség, megköszönte a szörnyetegnek az életét, s mielőtt elindult volna így szólt:
-Ó, Te óriás, bármerre jársz csak szenvedést okozol mindenkinek, még magadnak is. De bárminek is születtél, neked is van választásod. Csak Te döntöd el, hogy ezután hogy élsz, csak rajtad áll, hogy lépteid nyomán szomorúság és bánat fakad, vagy öröm és hála vesz majd körül! Dönts hát!
A szörnyeteg pedig döntött!
-Igazad van királyfi, bármerre járok szenvedést hozok mindenkinek, még magadnak is. De most már látom, hogy nekem is van választásom, hogy ezután hogy élek, hiszen minden nap választok, hogy merre induljak tovább. Nem akarok rombolni ezután, én is vágyom a jóra, a szépségre. Taníts engem kérlek, hogy kell azt csinálni?
Ezután a herceg tanítani kezdte a Ragacshajat, s nem sok idő múltán szörnyetegből, barátságos erdei óriássá változtatta. Amikor a herceg elhagyta az erdőt, hogy hazatérjen, a helybéli embereknek elmondta az egykori szörnyeteg átváltozását, s azok ettől kezdve ellátták élelemmel, és békében éltek Ragacshajjal.
Ötfegyver Herceg pedig visszatért Benaresbe, ahol apja után nagyhatalmú, bölcs király lett, és sohasem felejtette el amit Ragacshajtól tanult: A legfőbb fegyver mindközül, benned rejtőzik!

Forrás: Tátrai Vanda fordításában

+1 tipp:

Az interneten a „Thaumatropes”, „Thaumatrop”, „Thaumatropos” címszavakra rengeteg sablont találunk, de a legizgalmasabb mégis a fejecske-király verzió amit bárki megrajzolhat.

+1 tipp:

Ha nem akarunk ragasztgatni, vágjuk ki a köröket hullámkartonból, ebbe a hullámok közé lehet botot szúrni, a két oldalát megrajzolni és indulhat is a varázslás!

 

+1 praktika:

Az összeállítás megtanulása egy kis segítséget igényel, de az első után már nagy örömmel készítik a változó forgókat.

+1 praktika:

Szegény gyerekeknél, a használati értékkel nem rendelkező tárgyak sokszor csak rövid ideig érdekesek.

+1 praktika:

A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás, ezért az itt csatolt történeteket lehet, hogy csak rövidítve, egyszerűsítve tudják befogadni, de a rendszeres mesealkalmakon ez fejlődik, ezért itt a teljes meseszöveget csatoltuk. Mélyszegénységben élő gyerekeknél sokszor az is különleges kincs lehet, hogy valaki szépen beszél, vagy meghallgat. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

+1 praktika:

A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.

+1 praktika:

Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.

+1 praktika:

Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk, mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.

+1 praktika:

Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.

+1 praktika:

Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra: fák/erdő, a víz/cselekvés, én/ritmus, föld/jövő.

+1 praktika:

Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is.

Nagymozgásos játékokhoz: A szivárványszínű ejtőernyő

Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyőjáték során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

 

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és zárójátékhoz: A Mesejáró térkép

Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

 

 

Erdei kalandokhoz: Illa Berek kártyacsomag

Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

Gyerekszáj

„Most az én mesémet mond el, ami rólam szól!”

 „Nézd, én is át tudok változni!”

 „Én is látom, ahogy változik!”