Te mivel töltöd meg a világod?

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

A cselekvés képességének megélése, jógyakorlat elindítása.

Ez a foglalkozás egy gyakorlati alkalom, melyen a mese által előkészítve indulunk el megtapasztalni saját cselekvő erőnket. A patak, (vagy erdő, falu) takarítás jó lehetőséget teremt megfigyelni hogy környezetünket mennyi szemét terheli, amit többnyire észre sem veszünk a hétköznapokon. Segít fókuszálni azokra a dolgokra amik kevéssé szembetűnőek, mint a fű között lapuló lim-lom. Lehetőséget teremt saját cselekvési mintáinkat felülírni. Nem elhanyagolható az sem, hogy a helyi közösség számára látható és vélhetően újszerű viselkedés elismerést vált ki.

Ez a foglalkozás segít megtapasztalni saját cselekvő erőnket. Gyakorlati alkalom a már hallott, tapasztalt értékek cselekvésbe való átfordítása. Fókuszálni azokra a dolgokra, amik kevéssé szembetűnőek, saját cselekvési mintáinkat felülírni. Lehetőséget ad a hulladékról beszélgetni, különösen a helyszínen, a gyakorlati munka közben.

A résztvevő gyerekek megismerik saját erejüket, megérthetik, hogy képesek változtatni. Tudatosíthatják saját felelősségüket a világ állapotában.

A takarítás elismerést vált ki, ami pozitív irányba mozdíthatja elő a gyerekek környezethez való hozzáállását, és talán jó gyakorlatot indíthat el a közösségben is.

Fejlesztett területek:

  • Szocializációs és verbális készségek
  • Kommunikáció fejlődés

Szükséges kellékek:

  • Zsákok
  • Helyszín: A foglalkozást zárt vagy szabad téren kezdjük, és egy sétára indulunk együtt.

Leírás

Hívogató: A helyszínen egy finom illat igazi ajándék lehet, hiszen a szegénységben élő gyerekek számára ez különleges kincs. Amíg mindenki összegyűlik, ez a közös pont. A finom illatban mindenkit egyenként megtisztelve egy cseppnyi, csak rá irányuló figyelemmel fogadunk, és egyesével meghívunk a játékra.

Bemelegítésként nagymozgásos játékba csomagolva átbeszéljük a természet és a környezetvédelem fontos pontjait.

Egy választójátékot próbálunk ki! Nagyon nehéz feladat következik, hiszen választanod kell! Aki az elsőt választja az a jobb oldalra fusson aki a másodikat az a baloldalra!

Szerinted hogyan lehet védeni a vizeket?  Úgy ha bele dobod a csokipapírt vagy úgy ha nem dobod bele?

Tedd fel a kezed ha igaz! Mi az ami a vízbe való? Béka? Kiskanál? Flakon? Eső? Magnó? Falevél? Kígyó? Málnaszörp?

Hogyan véded a földet?

Úgy ha kiöntöd az olajat, vagy úgy ha nem?

Tedd fel a kezed ha igaz! Mi az ami a földre való? Magok? Flakon? Eső? Mosógép? Nyuszibogyó? Almacsutka? Falevél? Hó?

Mik az értékes és értéktelen dolgok a környezetben? A szeméttelep vagy a virágoskert?

Mi az ami a faluba való? Virág? Üres flakonok? Cicák? Falevél? Játszótér?

Mi az ami az erdőbe való? Gomba? Nyuszi? Roncs autó? Nyalóka? Konzerv?

Mi az ami a szemétbe való? Lyukas cipő? Flakonok? Nyuszi? Fa gerendák? Rossz ruha?

Ha nem a szemétre való mit lehet vele kezdeni? Mit lehet újra hasznosítani?

Neked mi tetszene jobban? Tiszta falu? Szemetes falu?

Egy rövid mesét hoztam nektek, három királyfiról akik minden félével próbálták megtölteni a világot. Mesemondás.

Induljunk el és nézzünk körül, milyen a mi világunk!

Egy közös sétán felszedjük a környék természeti helyein a szemetet. Közben megbeszéljük hogy mi a szemét, és mi nem. Végül megnézzük mennyi minden összegyűlt, milyen szép lett az a kicsi terület.

Te mivel milyen dolgokkal és érzésekkel töltenéd meg a világot? Saját magadat?

Körben állva énekeljük el az ismerős dalt, úgy hogy mindenki egyesével megpróbálhassa saját lángját növeszteni, hogy ragyog a világban.

Játszunk gyertyásat!

Ég a gyertya ég, el ne aludjék! Aki lángot látni akar, mind le guggoljék.

Zárásként egyenként vagy csoportosan mindenkit kikérdezünk pozitív és negatív tapasztalatairól.

Mit viszel el erről a foglalkozásról? Lehet egy szó, egy kép, egy játék, egy érzés…

+1 melléklet:

Megtölteni a termet

Volt egyszer egy messzi-messzi ország s abban a messzi-messzi országban, egy pompás palotában élt egy nagy, nemes, gazdag király. Mivel élete a végéhez közeledett, el kellett döntenie, hogy a három fia közül melyiknek adja az országát: ki lenne a legbölcsebb, legjobb királya ennek a csodás, javakban bővelkedő országnak. Maga elé hívatta hát őket és így szólt:
– Kedves fiaim, mivel mindhármatokat egyformán szeretlek, egy próba elé állítalak benneteket. Ez majd segít eldönteni, hogy melyikőtök kormányozza halálom után az országot. A feladat, amire kérlek, a következő: palotámnak a báltermét pirkadattól éjfélig meg kell töltenetek színültig valamivel, akármivel. Akinek ez sikerül, az kapja meg a koronámat és a királyságomat. Kezdjed te, kedves legidősebb fiam.
A legidősebb fiú gondolkozott, s mivel a környéken jó sok homok volt, azt gondolta ki, hogy majd színültig megtölti a termet homokkal. Nosza, hozzá is látott, száz szolga lapátolta, talicskázta vele a homokot, hordták pihenés nélkül, szakadatlan dolgoztak pirkadattól éjfélig, ám hiába, a terem még csak félig sem telt meg.
A középső fiú úgy gondolta, szalmával próbálkozik, hisz aratás volt, rengeteg a szalma, hátha azzal sikerül megtöltenie a termet a padlótól a mennyezetig. Neki is száz szolga segített, hordták, hányták, vasvillázták, cipeltél a szénát, izzadtak a melegben, ám a pirkadattól éjfélig tartó kemény munka eredményeképp a terem még így is csak kétharmadáig telt meg.
A legkisebb fiú következett. Pirkadatkor leült a bálterem közepére a földre, és nem csinált semmit. Egész nap csak ült és mosolygott. A testvérei elhűlve kérdezték, hogy mint akar így megfelelni a próbán, de ő csak nyugodtan mosolygott. Majd, amikor elérkezett az éjfél és jött a király, hogy megnézze, mit végzett a legkisebb fia, a fiú a bálterem közepén ülve elővett egy mécsest és meggyújtotta. A mécses fénye egy szempillantás alatt betöltötte a báltermet, a padlótól a mennyezetig, a legtávolabbi sarkocskába és zugba is jutott belőle.
A király szívét mérhetetlen melegség töltötte el, és így szólt:
– Fiam, látom, hogy nemcsak okos vagy, hanem a szíved tele van szeretettel, alázattal és bölcsességgel. Kívánom, hogy királyságod alatt ez a Fény vezéreljen az uralkodásban. És a legkisebb fiú igazán méltó, bölcs és nemes királya lett az országnak.
Forrás: Ismeretlen eredetű karácsonyi legenda alapján írta Kormos Rebeka. www.pompásnapok.hu

+1 tipp:

Nehézség lehet, hogy a takarítás során akár veszélyes vagy gusztustalan dolgokat is találunk, tapasztalatom szerint ez a gyerekeket kevésbé zavarja mint gondolnánk.

+1 praktika:

A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás, ezért az itt csatolt történeteket lehet, hogy csak rövidítve, egyszerűsítve tudják befogadni, de a rendszeres mesealkalmakon ez fejlődik, ezért itt a teljes meseszöveget csatoltuk. Mélyszegénységben élő gyerekeknél sokszor az is különleges kincs lehet, hogy valaki szépen beszél, vagy meghallgat. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

+1 praktika:

A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.

+1 praktika:

Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.

+1 praktika:

Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk, mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.

+1 praktika:

Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.

+1 praktika:

Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra: fák/erdő, a víz/cselekvés, én/ritmus, föld/jövő.

+1 praktika:

Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is.

Nagymozgásos játékokhoz: A szivárványszínű ejtőernyő

Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyőjáték során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

 

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és zárójátékhoz: A Mesejáró térkép

Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

 

 

Erdei kalandokhoz: Illa Berek kártyacsomag

Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

Gyerekszáj

„Nagyon sok itt a szemét, miért dobják ide? Te nem szoktad bedobni? De!”

  „A béka szemét, vagy nem?”

 „Az almacsutka akkor félig szemét, félig nem?”