Változások ősszel a természetben 2.
Időtartam:
1 óra
Létszám:
10-15
Életkor:
5-12
Foglalkozás témája:
A természetben zajló évszakok szerinti változások közül az őszi növényzet bemutatása játékosan – a játékokon keresztül testséma gyakorlatok, téri orientáció fejlesztése, számlálás, számolás fejlesztése.
Fejlesztett területek:
- Matematikai kompetenciák
- Testséma
- Téri orientáció
- Szókincs
- Ábrázolás
- Finommotorika
Szükséges kellékek:
- Rajzlap
- Színes ceruzák, lehetőleg nagyon sokféle őszi színárnyalattal
Leírás
A foglalkozások minden alkalommal koncentrációt, megérkezést segítő játékokkal kezdődnek. A játékok a Bemelegítő gyakorlatok a foglalkozásokra leírásban olvashatók. A bemelegítő gyakorlatokat lehetőleg az udvaron végezzük, körben állva, ebből a helyzetből vezetjük át a foglalkozást a következő feladatba.
Levelek gyűjtése a közösségi ház udvarán található bokrokról, futónövényekről, fákról, megvizsgáljuk:
- milyen alakúak: kerek, hosszúkás, szeldelt
- miről ismerjük meg a levél színét és fonákját
- megvizsgáljuk a levelek erezetét
- milyen színűek, megjelentek-e már rajtuk az évszakra jellemző változások
A levelek segítségével számolós feladatok: rakj magad elé annyi levelet, ahányat tapsolok; rakj magad elé annyi levelet, ahányat tapsolok és csettintek összesen; rakj magad elé annyi levelet, amennyi a tapsok és csettintések számának különbsége! Ezeket a feladatokat természetesen a gyerekek életkorához igazítjuk. A megtartott foglalkozáson elsősorban 5-8 éves gyerekek vettek részt, ezért tízes számkörben maradtunk. Ha nagyobb gyerekek is vannak, akkor lehet nehezíteni a feladatokat. A különböző méretű levelekkel játszhatunk a helyiértékekkel: a legnagyobb levelek jelképezik a százasokat, a középső méretű levelek a tízeseket, a legkisebb levelek az egyeseket jelképezik, kitehetünk levelekből különböző számokat, amit a gyerekek le tudnak olvasni, vagy saját maguk is tudnak így szám-rejtvényket létrehozni.
A gyűjtött leveleket az alkotáshoz is felhasználjuk. A munkához ideális az őszi színeket többféle árnyalatban tartalmazó ceruzakészlet, de bármilyen egyéb ceruzák is jók. Ezen kívül rajzlapra van szükség. A leveleket fonákjukkal felfelé helyezzük az asztalra, ráhelyezzük a rajzlapot, a ceruzát laposan tartva, a lapra erősen rányomva színezünk. A lenyomatokból készíthetünk komplex képet, de lehet egy-egy levél is a kép középpontjában. Az elkészült munkákat érdemes egymás mellé tenni, együtt is megnézni, egymás rajzaira reflektálni, nem kritikai szempontból, inkább az elkészült művek sokféleségét helyezve a fókuszba. Javaslom ehhez az irányított kérdéseket, például melyik képen látszik a legmelegebb barna, melyiken van sok zöld inkább még kora őszi szín stb.
A foglalkozás végén minden gyerekkel egy kört alkotunk, és megkérjük, mondjanak egy játékot vagy feladatot, ami a legjobban tetszett nekik. valamilyen problémát okozott neki. Fontos ezeket a reflexiókat lereagálni, párbeszédet kezdeményezhetünk a felvetődött válaszokból.