Változások ősszel a természetben 2.

Időtartam:

1 óra

Létszám:

10-15

Életkor:

5-12

Foglalkozás témája:

A természetben zajló évszakok szerinti változások közül az őszi növényzet bemutatása játékosan – a játékokon keresztül testséma gyakorlatok, téri orientáció fejlesztése, számlálás, számolás fejlesztése.

Fejlesztett területek:

  • Matematikai kompetenciák
  • Testséma
  • Téri orientáció
  • Szókincs
  • Ábrázolás
  • Finommotorika

Szükséges kellékek:

  • Rajzlap
  • Színes ceruzák, lehetőleg nagyon sokféle őszi színárnyalattal

Leírás

A foglalkozások minden alkalommal koncentrációt, megérkezést segítő játékokkal kezdődnek. A játékok a Bemelegítő gyakorlatok a foglalkozásokra leírásban olvashatók. A bemelegítő gyakorlatokat lehetőleg az udvaron végezzük, körben állva, ebből a helyzetből vezetjük át a foglalkozást a következő feladatba.

Levelek gyűjtése a közösségi ház udvarán található bokrokról, futónövényekről, fákról, megvizsgáljuk:

  • milyen alakúak: kerek, hosszúkás, szeldelt
  • miről ismerjük meg a levél színét és fonákját
  • megvizsgáljuk a levelek erezetét
  • milyen színűek, megjelentek-e már rajtuk az évszakra jellemző változások

A levelek segítségével számolós feladatok: rakj magad elé annyi levelet, ahányat tapsolok; rakj magad elé annyi levelet, ahányat tapsolok és csettintek összesen; rakj magad elé annyi levelet, amennyi a tapsok és csettintések számának különbsége! Ezeket a feladatokat természetesen a gyerekek életkorához igazítjuk. A megtartott foglalkozáson elsősorban 5-8 éves gyerekek vettek részt, ezért tízes számkörben maradtunk. Ha nagyobb gyerekek is vannak, akkor lehet nehezíteni a feladatokat. A különböző méretű levelekkel játszhatunk a helyiértékekkel: a legnagyobb levelek jelképezik a százasokat, a középső méretű levelek a tízeseket, a legkisebb levelek az egyeseket jelképezik,  kitehetünk levelekből különböző számokat, amit a gyerekek le tudnak olvasni, vagy saját maguk is tudnak így szám-rejtvényket létrehozni.

A gyűjtött leveleket az alkotáshoz is felhasználjuk. A munkához ideális az őszi színeket többféle árnyalatban tartalmazó ceruzakészlet, de bármilyen egyéb ceruzák is jók. Ezen kívül rajzlapra van szükség. A leveleket fonákjukkal felfelé helyezzük az asztalra, ráhelyezzük a rajzlapot, a ceruzát laposan tartva, a lapra erősen rányomva színezünk. A lenyomatokból készíthetünk komplex képet, de lehet egy-egy levél is a kép középpontjában. Az elkészült munkákat érdemes egymás mellé tenni, együtt is megnézni, egymás rajzaira reflektálni, nem kritikai szempontból, inkább az elkészült művek sokféleségét helyezve a fókuszba. Javaslom ehhez az irányított kérdéseket, például melyik képen látszik a legmelegebb barna, melyiken van sok zöld inkább még kora őszi szín stb.

A foglalkozás végén minden gyerekkel egy kört alkotunk, és megkérjük, mondjanak egy játékot vagy feladatot, ami a legjobban tetszett nekik. valamilyen problémát okozott neki. Fontos ezeket a reflexiókat lereagálni, párbeszédet kezdeményezhetünk a felvetődött válaszokból.