A mi Füveskönyvünk
Időtartam:
2 óra
Létszám:
1-15
Életkor:
6-12
Foglalkozás témája:
Az eddig megismert gyógynövények felismerésének mélyítése játékos formában.
Fejlesztett területek:
- Kooperáció
- Finommotorika
- Memória
- Szenzoros integrácó (észlelés-érzékelés)
- Kreativitás
Szükséges kellékek:
- Előre kinyomtatott kártyák (gyógynövény neve, képe, szuperereje)
- Ragasztó
- Olló
- Filcek
- Ceruzák
- Mintás/ színes karton
- Díszítésre használható matricák
- Ragasztószalagok
- Gyógynövényeket bemutató könyv illetve pl. Márai: Füveskönyve
Leírás
Figyelem: Ez a foglalkozás a Gyógynövények szuperereje című foglalkozásra épül! Az ismeretek elmélyítése a fő célja, játékos formában. Amennyiben az előző foglalkozáson nem volt idő/kedv a kiegészítő feladat tevékenységei ide beemelhetőek tetszés szerint a foglalkozás elején vagy végén. A 6-9 éves korcsoportnál személyenként javasolt a segítő biztosítása, amennyiben ez lehetséges.
A múlt foglalkozáson sokféle gyógyteát kóstolhattatok, megismertük a gyógynövények szupererejét is. Most játszunk egy kicsit!
Memória-fejlesztő játékok – ezekkel (link) a kártyákkal dolgozhatunk, de természetesen tetszés szerint más növényekről is tanulhatnak a gyerekek.
- 3 kártya van: az egyiken a gyógynövény képe szerepel, a másikon a neve, a harmadikon a szuperereje
Ismerjük meg a kártyákat! Melyik gyógynövény van rajta? Mi a neve? Mutatom a képet, mutasd a nevét!
Most próbáld meg egyedül! Keverd össze a kártyákat, majd keresd meg a képhez tartozó nevet! Ki a leggyorsabb?
Ki ez a szuperhős? Mutasd a nevét és a képét!
Játék: a 10 szupererő kártyából kell kiválasztani azt, amelyik az adott növényhez tartozik
Most pedig csoportosítsuk a három kártyát! Kép- név- szupererő
A mai nap elkészítjük a saját Füveskönyvünket.
Mi lehet az a Füveskönyv? Hoztam nektek két Füveskönyvet is, az egyik olyan könyv, amely a gyógynövényeket mutatja be, benne van a képük, nevük, gyógyhatásaik. A másik pedig egy olyan könyv, amelyben a lelkünknek szóló gyógyító gondolatok, mondatok szerepelnek.
Ép testben ép lélek! – közmondás jelentésének megbeszélése.
Készítsük el a Füveskönyvünket!
Először a könyvünk borítóját készítsük el, írd rá a címét a könyvednek és a készítője nevét is!
Aztán a belső lapokat fűzzük össze!
Ha kész vagytok, egy oldalra ragasszátok fel egy gyógynövény képét, a gyógynövény nevét és a szupererejét!
Színezd és kedvedre díszítsd a könyvedet!
Mit írsz az üresen maradt oldalakra? Vagy rajzolsz inkább valamit? Kinek mutatod majd meg?
Zárás: a foglalkozás végén a gyerekek megmutathatják egymásnak az elkészített könyveket, beszélhetnek arról, hogy mit írnak még bele a könyvükbe.
+1 tipp:
A memóriajáték előtt beszéljük át a megismert növények nevét, szupererejét, mutassuk meg a gyógynövények képeit.
+1 tipp:
A gyerekeknek biztosítsunk kellő helyet/teret az alkotáshoz, mert könnyen összekeveredhetnek a kártyáik a társaikéval, ha túl közel ülnek egymáshoz
+1 praktika:
Előfordul, hogy némelyik gyereknek gondot okoz a kártyák hármas csoportosítása. Fontos, hogy segítsük, kísérjük ezeket a folyamatokat. Ha van idősebb gyerek, aki ügyesebb ebben, őt is bevonhatjuk a segítésbe, illetve ha van szülő őt is. Idősebb gyerekeknek az is segítség lehet, ha előzetesen felírjuk egy lapra a párokat, így ha esetleg valamit nem tudnak, visszaellenőrizhetik magukat, ezzel is fejlesztjük az önálló munkát, a tanulás tanulását.
+1 praktika:
Amennyiben a gyerekeknek nagyobb gondot okoz a párosítás már a memóriajátékok során, célszerű előre felírni egy lapra a párokat, így közvetve segítséget kapnak, de mivel önállóan használják ezt a mankót, sikerélményt nyújt!
+1 praktika:
Ha nem tudjuk megoldani a korosztály szerinti csoportbontást, úgy először az idősebb gyerekekkel próbáljuk elkészíteni a csoportosításokat, akik ezután segíthetnek a kisebb társaiknak, amennyiben nincs külön segítségünk erre. Addig a kisebb gyerekekkel a segítőpárunk foglalkozhat, pl. a játéktárból választott nagymozgásos feladatok valamelyikével.