Élet a tavaszi erdőben

Időtartam:

2,5 óra

Létszám:

10-15

Életkor:

5-12

Foglalkozás témája:

A természetben zajló évszakok szerinti változások közül a tavasz bemutatása játékosan – a játékokon keresztül nagymozgások fejlesztése, testséma gyakorlatok, téri orientáció fejlesztése.

Fejlesztett területek:

  • Kreativitás
  • Kooperáció
  • Nagymozgások
  • Egyensúlyérzék
  • Szem-kéz koordináció

Szükséges kellékek:

  • Babzsákok
  • Ritmushangszerek (csörgők, dobok)
  • Ugrókötelek
  • Csapatjátékokhoz jelölőszalag
  • Olló
  • Ecset
  • Tempera

Leírás

A foglalkozások minden alkalommal bemutatkozó, névtanuló, koncentrációt, megérkezést segítő játékokkal kezdődnek. A játékok a Bemelegítő gyakorlatok a foglalkozásokra leírásban olvashatók. Ezek közül használtam a bemutatkozó játékot, néhány babzsákos játékot, és zenei gyakorlatokat is. Ezt követően került sor egy mesére, és a mese elmondása közben a gyerekeket bevontuk a történethez kapcsolódó mozgásformák elvégzésébe. Minden gyereknek lehetősége volt mindegyik gyakorlatot kipróbálni.

A tavasz tündéreinek meséje:

Nagyon régen történt, amikor a tündérek még láthatók voltak számunka, emberek számára is. A tündérek évről évre végezték dolgukat, ahogy váltakoztak az évszakok. Ősszel segítettek a leveleknek lehullani a fáról, segítettek az állatoknak búvóhelyet találni a hideg elől. Aztán télen boldogan kergették a hófelhőket nyugatról kelet felé, és örömmel készítettek jégpáncélt a tavak és folyók hátára. És tavasszal is megvolt a tündérek dolga: segíteniük kellett a magvaknak kicsírázni, segíteniük kellett a virágoknak szirmokat bontani, és az év további részében is megvoltak a feladataik. Boldogan végezték munkájukat a tündérek egészen addig, míg egy tavaszi napon hiába várták a napfelkeltét, egy óriási, büdös leheletű sárkány eltakarta a napot. Tanakodtak a tündérek, mihez kezdjenek, míg arra jutottak, el kell távolítani a sárkányt, mert a virágok hiába is bontottak szirmot, hiába jártak virágról virágra a méhek, Nap nélkül nem fognak megérni a gyümölcsök! Egy bátor tündér elindult, hogy megküzdjön a sárkánnyal. Nagy eső volt az indulás napján, mindenfelé felázott a föld, először át kellett kelnie egy széles hegyi patakon. (A foglalkozásvezető és egy segítő a föld felett 1-2 cm-rel vízszintesen hullámoztatja az ugrókötelet, a gyerekeknek egyesével át kell ugrani a mozgó kötélen.) Szegény kis tündér, ezen a patakon még könnyen átugrott, de hamarosan egy erősen örvénylő folyóhoz ért, amin megint csak át kellett kelnie. (Az ugrókötelet még mindig vízszintes irányban mozgatva erősebb hullámokat hozunk létre.) Nagyon elfáradt szegény kis tündér, és akkor még nem sejtette, hogy milyen nehézség vár még rá! Odaért a legfeketébb tengerhez, ahol már érezni lehetett a sárkány bűzös leheletét! A tenger borzasztóan hullámzott, a kis tündér minden erejét összeszedte és átugrott a hatalmas hullámokon. (A kihúzott ugrókötelet függőlegesen mozgatjuk.) És szembe találta magát a sárkánnyal, aki egyre csak tátotta a száját, a kis tündér elhatározta magát, hogy kis tőrével a sárkány szájába ugorva felnyársalja belülről a sárkányt. (Az ugrókötéllel lassú köröket írunk le, amibe bele kell szaladnia a gyereknek.) A sárkány kilehelte gonosz lelkét, a kis tündér megmentette a tavaszt, újra sütött a Nap, és a csodaszép virágok, a gyümölcsök tovább formálódtak újra, ahogy azelőtt hosszú-hosszú időkön keresztül.

A mesét követően részben olyan anyagokból, amelyek bármely háztartásban megtalálhatók erdei állatokat készítettünk:

Papírgurigából (wc-papír gurigájából) állatok készítése. A csoportban lévő gyerekek kora alapján érdemes készülni. A kisebbeknek úgy kell előkészíteni, hogy már csak a festéssel dolgozzanak, a nagyobbaknak pedig meghagyni, hogy maguk rajzolják meg és vágják ki a formát. (fotó)

A foglalkozás végén minden gyerekkel egy kört alkotunk, és megkérjük, mondjanak egy játékot vagy feladatot, ami a legjobban tetszett nekik. Az első foglalkozásokon még csak ezt a visszajelzést kérjük, néhány alkalom után bekerülhet a kérdésként az is, hogy volt-e olyan, ami nem nyerte el a tetszésüket, vagy valamilyen problémát okozott nekik. Fontos ezeket lereagálni, és a következő alkalom tervezésekor figyelembe venni.