Én és a lakókörnyezetem

Időtartam:

2 óra

Létszám:

1-15

Életkor:

5+

Foglalkozás témája:

Az élhető környezet körülményeinek, feltételeinek megtapasztaltatása, az egyén hatása és felelőssége a saját környezete iránt.

Fejlesztett területek:

  • Kooperáció
  • Finommotorika
  • Integráció

Szükséges kellékek:

  • Pokrócok
  • Hangszerek/csörgők
  • Ugrókötél
  • Ceruzák
  • Filcek
  • A/5-ös illetve A/3-as lap
  • Ragasztó
  • Olló

Leírás

Elhívlak benneteket egy kalandra!

Mi most vándorok vagyunk és egy falut keresünk, ahol lakhatnánk!

Keljünk hát útra!

Szoborjáték, improvizációs játék

Ki-mivel jön?

Improvizációs játék (motor, repülő, ló, gyalog, stb.), keringés a térben, tapsra mindenki megáll, kimerevedik, akit megérintek, elmondja, mit lát!

Milyen a táj itt a környéken?(domborzat, növényzet, láthatunk-e állatot, tiszta-e, milyen épületeket látunk pl. gyár, termőföld stb.)

Megérkeztünk Bükkszentmárton határába. Azonban a hely szelleme nem enged be bennünket még a faluba, ki kell állnunk három próbát!

A bátorság próbája

Kötéltánc: átkelés a szakadék felett végig lépdelve az ugrálókötélen bekötött vagy lehúnyt szemmel.

Sziámi ikrek –a már korábban kialakult párok valamelyik testrészüknél összenőve feladatokat hajtanak végre: guggolás, leülés, ugrálás stb.

Az éberség-próbája – Érzékszervek fejlesztése:

Milyen hangok vannak a faluban/környezetünkben?

Milyen hangokat hallunk most? Milyen hangja van a veszélynek? A félelemnek? A boldogságnak?

Milyen illatok vannak a faluban/a környezetünkben? Milyeneket érzünk most? Milyen szaga van a veszélynek, félelemnek, szeretetnek stb.

Párkereső játék

Minden pár megállapodik egy hangjelben, egyik a hívó, másik a kereső. A kereső szemét bekötjük, Egy vonalra állnak fel a keresők, a hívók szanaszét, meg kell találni a párt.

Az életrevalóság-próbája

Mi kell egy faluba, hogy ott lehessen élni? Mindenki rajzol vagy felír egy dolgot, ami számára fontos. Ezeket kirakva átbeszéljük, hogy mi kell egy faluba/közösségbe, hogy élhető legyen.

(víz, termőföld, élelem, erdő, házak, közlekedés, család, barátok, bolt, tisztaság, játszótér, munkahely, jó levegő stb.)

Montázs készítése a rajzolt vagy írt dolgokról.

Megbeszéljük, hogy mi van itt Bükkszentmártonban.

A hely szelleme még mindig nem akar beengedni bennünket. Egy utolsó próbára hív!

Meg kell győznünk, miért szeretnénk itt lakni? Mit fogunk tenni azért, hogy szép és élhető maradjon a környezetünk és hogyan fogunk vigyázni rá?

Milyen a falu? Tiszta, van –e elég fa, virág, méhek, mit szeretnének látni, hol tudnak játszani stb.

Mostmár itt élhetünk a faluban.

  • Mit tehetek azért, hogy óvjam, védjem vagy szebbé tegyem a környezetem?
  • Mi legyen a mi 10 parancsolatunk, egymással, az itt élőkkel és az ideérkezőkkel szemben, amit elvárunk viselkedés a falunkban?
  • 10 parancsolat azon elmei, amelyekről irányítottan beszélni fogunk: szemetelés, állatvédelem, növényvédelem, vizek védelme, épített környezet védelme
  • Saját 10 parancsolatunk megírása és kifüggesztése a Fejlesztő ház falán.

+1 praktika:

Az első foglalkozásnál gondot okozhat a gyerekekre való rácsatlakozás, pláne, ha újak vagyunk a csoport számára. Amennyiben nem indulnak be a dramatikus játékok úgy, ahogy elterveztük, igyekezzünk velük a témában maradva beszélgetni, saját élményeiket, meglátásaikat kimondatni, segítsük a véleményüket megfogalmazni.

+1 praktika:

Elfordulhat az is, hogy „szétesik” a csoport, nem érdekli őket a téma, ellenállóak a játékokkal szemben, minden külső inger-zaj eltereli a figyelmüket. A mozgásos, hangszeres játékok átsegíthetnek ezeken a nehézségeken. A kültéren tartott foglalkozásnál ez a figyelemkiesés fokozottan fennáll, ezt mérlegeljük a helyszín megválaszásánál!