Én és a lakókörnyezetem
Időtartam:
2 óra
Létszám:
1-15
Életkor:
5+
Foglalkozás témája:
Az élhető környezet körülményeinek, feltételeinek megtapasztaltatása, az egyén hatása és felelőssége a saját környezete iránt.
Fejlesztett területek:
- Kooperáció
- Finommotorika
- Integráció
Szükséges kellékek:
- Pokrócok
- Hangszerek/csörgők
- Ugrókötél
- Ceruzák
- Filcek
- A/5-ös illetve A/3-as lap
- Ragasztó
- Olló
Leírás
Elhívlak benneteket egy kalandra!
Mi most vándorok vagyunk és egy falut keresünk, ahol lakhatnánk!
Keljünk hát útra!
Szoborjáték, improvizációs játék
Ki-mivel jön?
Improvizációs játék (motor, repülő, ló, gyalog, stb.), keringés a térben, tapsra mindenki megáll, kimerevedik, akit megérintek, elmondja, mit lát!
Milyen a táj itt a környéken?(domborzat, növényzet, láthatunk-e állatot, tiszta-e, milyen épületeket látunk pl. gyár, termőföld stb.)
Megérkeztünk Bükkszentmárton határába. Azonban a hely szelleme nem enged be bennünket még a faluba, ki kell állnunk három próbát!
A bátorság próbája
Kötéltánc: átkelés a szakadék felett végig lépdelve az ugrálókötélen bekötött vagy lehúnyt szemmel.
Sziámi ikrek –a már korábban kialakult párok valamelyik testrészüknél összenőve feladatokat hajtanak végre: guggolás, leülés, ugrálás stb.
Az éberség-próbája – Érzékszervek fejlesztése:
Milyen hangok vannak a faluban/környezetünkben?
Milyen hangokat hallunk most? Milyen hangja van a veszélynek? A félelemnek? A boldogságnak?
Milyen illatok vannak a faluban/a környezetünkben? Milyeneket érzünk most? Milyen szaga van a veszélynek, félelemnek, szeretetnek stb.
Párkereső játék
Minden pár megállapodik egy hangjelben, egyik a hívó, másik a kereső. A kereső szemét bekötjük, Egy vonalra állnak fel a keresők, a hívók szanaszét, meg kell találni a párt.
Az életrevalóság-próbája
Mi kell egy faluba, hogy ott lehessen élni? Mindenki rajzol vagy felír egy dolgot, ami számára fontos. Ezeket kirakva átbeszéljük, hogy mi kell egy faluba/közösségbe, hogy élhető legyen.
(víz, termőföld, élelem, erdő, házak, közlekedés, család, barátok, bolt, tisztaság, játszótér, munkahely, jó levegő stb.)
Montázs készítése a rajzolt vagy írt dolgokról.
Megbeszéljük, hogy mi van itt Bükkszentmártonban.
A hely szelleme még mindig nem akar beengedni bennünket. Egy utolsó próbára hív!
Meg kell győznünk, miért szeretnénk itt lakni? Mit fogunk tenni azért, hogy szép és élhető maradjon a környezetünk és hogyan fogunk vigyázni rá?
Milyen a falu? Tiszta, van –e elég fa, virág, méhek, mit szeretnének látni, hol tudnak játszani stb.
Mostmár itt élhetünk a faluban.
- Mit tehetek azért, hogy óvjam, védjem vagy szebbé tegyem a környezetem?
- Mi legyen a mi 10 parancsolatunk, egymással, az itt élőkkel és az ideérkezőkkel szemben, amit elvárunk viselkedés a falunkban?
- 10 parancsolat azon elmei, amelyekről irányítottan beszélni fogunk: szemetelés, állatvédelem, növényvédelem, vizek védelme, épített környezet védelme
- Saját 10 parancsolatunk megírása és kifüggesztése a Fejlesztő ház falán.
+1 praktika:
Az első foglalkozásnál gondot okozhat a gyerekekre való rácsatlakozás, pláne, ha újak vagyunk a csoport számára. Amennyiben nem indulnak be a dramatikus játékok úgy, ahogy elterveztük, igyekezzünk velük a témában maradva beszélgetni, saját élményeiket, meglátásaikat kimondatni, segítsük a véleményüket megfogalmazni.
+1 praktika:
Elfordulhat az is, hogy „szétesik” a csoport, nem érdekli őket a téma, ellenállóak a játékokkal szemben, minden külső inger-zaj eltereli a figyelmüket. A mozgásos, hangszeres játékok átsegíthetnek ezeken a nehézségeken. A kültéren tartott foglalkozásnál ez a figyelemkiesés fokozottan fennáll, ezt mérlegeljük a helyszín megválaszásánál!