Mi a kincsed?

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

Belső és külső kincsek, erőforrások keresése.

Ezen a foglalkozáson egy izgalmas afrikai mesével ismerkedünk, és felfedezzük saját titkos kertjeinket. Közösen írjuk meg a mese végét, mindenki számára megnyugtató zárást gondol ki a mese végére. A játék segíti a kreatív fantáziánkat, a történetalkotó képességet életre kelteni. Segíti a belső képalkotás, a kifejezőkészség, a mondatalkotás és fűzés fejlesztését, a szimbolikus gondolkodást. Segít tudatosítani belső és külső kincseinket.

Fejlesztett területek:

Szükséges kellékek:

  • Írószer
  • Mesejáró rajzoltatók

Leírás

Hívogató:

Ma egy finom aroma amit kiszagolunk, ez a kezdőkörünk.

Vajon mi ez az illat? Mi jut róla eszedbe?

A foglalkozást a Mesejáró térképpel folytatjuk.

Mi lehet ez a kép? Mit ismersz fel?

Most mindenki fogja meg, ezt a varázskalapot, és a kalappal bevarázsolódunk meseországba!

Te hova kerültél? Hol látod magad?

Milyen az a hely?

Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

 Készüljünk a mese meghallgatására:

 Ki hozta el a meselátó szemét?

Hát a mesehalló fülét? Meseérző szívét?

Mesemondás. (A fák titkos szíve)

A mesemondás alatt, a kicsik kipróbálják az állatok mozdulatait, kopogtatunk, dörzsölődzünk, nyikorgunk, ugrálunk ahogy a mese mondja.

Feldolgozás

A mese végét nem mondom, azt a csoportnak kell kigondolni.

Te hogy fejeznéd be?  Mondd el!

Melyik volt a legjobb zárása?

A gyerekek egyöntetűen a büntetésre szavaznak. Az a véleményük, hogy rendet kell rakni, ha az ember elront valamit. Legyen így a mesében is!

Alkotás:

Milyen lenne a Te titkos kerted?

Neked mik a kincseid?

Vannak láthatatlan kincsek is?

Kincset érő kapcsolatok? 

Rajzold meg a te Titkos kertedet!

Ha mindenki kész mesélje el mindenki az ő rajzát.

Zárásként egy nagy ejtőernyő játékban, mindenki elmondhatja a pozitív és negatív tapasztalatait.

Mit viszel el erről a foglalkozásról? Lehet egy szó, egy kép, egy játék, egy érzés…

+1 melléklet:

A fák titkos szíve (afrikai mese)

Történt egyszer valahol Afrikában, egy tikkasztóan meleg napon, hogy a nyúl élelmet keresett a forró sivatagban. Egy idő után annyira forró lett a levegő, hogy már nem is ennivalóra, hanem egy hűvös árnyékra vágyott leginkább. De semmi ilyesmit nem talált, és egyre reményvesztettebben vánszorgott a forró homokban.
Amikor már éppen feladni látszott a keresést, s ezzel együtt az egész életét, egyszer csak egy hatalmas mangófát pillantott meg a távolban. Összeszedte maradék erejét, és elkúszott a fáig, amelynek lombja alatt csodaszép árnyékos mezőt talált. A nyúl odalépett a mangófa árnyékának széléhez, meghajolt és udvariasan megkérdezte: -Kedves fa, megengeded, hogy letelepedjek az árnyékodban?
A fa azt válaszolta: -Természetesen barátom.
A nyúl lehuppant az árnyékban, és már éppen kezdte volna jól érezni magát, amikor a Nap továbbment az égen, és újra odasütött, ahol a nyúl heverészett. Akkor a nyuszi felállt, meghajolt és megkérdezte:
-Kedves fa, megengeded, hogy kicsit közelebb húzódjak hozzád?
-Hát persze – válaszolta a fa –, gyere csak bátran.

A nyúl megköszönte, közelebb ment hozzá, és már éppen jól érezte volna magát, amikor éktelenül viszketni kezdett a háta.
-Kedves fa! – szólalt meg ismét. – Megengednéd, hogy a törzsedhez dörzsöljem a hátamat?
A fa kedvesen válaszolt:
-Természetesen, barátom.
A nyúl ismét hálásan megköszönte.

A fa kis idő múlva megszólalt:
-Nyulacska, te vagy az első teremtmény, aki ilyen tisztelettel és megbecsüléssel fordultál hozzám, és ilyen szépen beszéltél velem. Viszonzásul megmutatom neked a fák titkos szívét.

Azzal a fa törzséből kiemelkedett egy ajtó, megnyílt, és a nyúl besétált rajta. Odabent csodálatos kertet pillantott meg, amelyhez hasonlót még életében nem látott. Ragyogó fény világított meg mindent. Egy patakocska folyt keresztül a kerten, medrében csillogtak az arany és ezüst gyöngyszemek, s legbelül, a titkos szív legmélyén temérdek kincs és drágakő pompázott. A fákon varázslatos gyümölcsök kínálták magukat, és a kincsektől roskadozó bokrok ezer színben ragyogtak. Leült a fűre és gyönyörködött, szívta magába a fa titkos szívének szépségét. Mindenből békesség és nyugalom áradt.
Amikor kigyönyörködte magát, felállt, meghajolt, és elköszönt.
A fa így búcsúzott tőle:
-Barátom, szeretnélek megajándékozni. Válassz kincseimből valamit, ami tetszik.
A nyúl örömében ide-oda ugrándozott, majd egy rubintos gyűrűt választott, és ráhúzta a farkincájára. Megköszönt mindent a fának, és megígérte, hogy soha senkinek nem beszél arról, amit látott.

Hazafelé menet az úton lesben állt a hiéna, és meglátta a nyúl farkincáján a csillogó gyűrűt. Megfenyegette, hogy ha nem mondja el, honnan szerezte, megöli. A nyúl féltette az életét és elárulta a hiénának, hogyan jutott a gyűrűhöz. A hiéna azonnal a fához rohant, és mézesmázosan kérte, hadd ülhessen le az árnyékba, hadd húzódhasson hozzá közelebb, és hadd dörzsölhesse hátát a fa törzséhez. A fa meglepődött, de megengedte neki, sőt még a fák titkos szívét is megnyitotta neki.

Amint az ajtó kinyílt, a hiéna vadul beugrott, és szörnyű pusztításhoz kezdett odabent. Letörte az ágakat, letaposta a virágokat, beleköpött a patak vizébe, tört és zúzott, amerre járt.
Fájt ez a fának, de nem szólt egy szót sem. akkor a hiéna a titkos szív legbelsejébe rohant, és tépni kezdte a kincseket. Aggatta magára az aranyat, ezüstöt, gyémántot, a csillogó drágakövek beborították a fülét, farkát, mancsait, sőt az egész testét.

Amikor a fa úgy érezte, hogy a fájdalmat már nem tudja elviselni tovább, úgy döntött, bezárja szívének ajtaját, és nem nyitja ki többé senkinek. A hiéna messze volt az ajtótól, de észrevette, hogy az csukódni kezd.

Elindult felé, de az ajtó csukódott, csukódott… A hiéna pedig jött, jött, próbált közelebb jutni, de alig tudott mozogni a ráaggatott drágakövektől. Az ajtó pedig csak csukódott, csukódott…

In: Boldizsár Ildikó:Meseterápia, Magvető Kiadó 2017.

 

+1 tipp:

A foglalkozás hatásai:

Ez a foglalkozás abban segít, hogy átgondoljuk, tudatosítsuk a belső világunk láthatatlan kincseit, és a valóságos segítőinket egyaránt.

A befejezésre váró történet, segít elgondolkodni, történeteket alkotni, végül a sok véleményt közös történetté formálni, igazi csapatépítő játék. A Mesejáró rajzoltató segíti a fantázia, és a képzelet működését, a gondolatok megfogalmazását, megosztását. Segíti a kölcsönös odafigyelést, a szabályok megtartását a belső képalkotás intenzitását, különböző narratívák, mese alkotását.

+1 praktika:

 

  • A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.
  • Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.
  • Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.
  • Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.
  • Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra:
  • Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is:

Állandó eszközeink voltak:

Nagymozgásos játékokhoz:

A szivárvány színű ejtőernyő. Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyő játék során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és záró játékhoz:

A Mesejáró térkép. Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

Erdei kalandokhoz:

Illa Berek kártyacsomag. Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

Nehézségek

 Nehézségek lehetnek ezen a foglalkozáson:

  • Nagyobb gyerekeknél (felsősök) már figyelni kell hogy a „fák titkos szíve” kifejezésből ne felejtsük ki a titkos szót, mert félre érthető lesz. Náluk a gyűrűt a nyuszi fülére húzzuk, nem a farkincára.

Általában:

  • A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

Gyerekszáj

„Az én kertemben egy szuper zenekar van.”

„Ha elrontja, azt meg kell csinálni, de nem mindig lehet megjavítani. Olyankor mit csinálsz?”

„Az én kertem ott az imádat! Mert ha nem imádsz dolgokat akkor nagyon unalmas!”

„Az én kertemben a víz, a tűz, a kő, és a levegő van. Abból áll a világ!”