Mi van az erdőben?

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

Az erdő befogadása a figyelem fokuszálása.

Ez a foglalkozás egy közös kirándulás alkalmával született, hogy a szegénységben élő gyerekek figyelmét az erdő egy-egy természeti létezőjére irányítva kitágítsuk a séta során az észlelést, játék és tevékenység ötlettekkel gazdagítsuk a természetben töltött időt. Alkalom adódik az erdei etikett megtanulására is.

A résztvevő gyerekek ismerkednek az erdő dolgaival, saját magukkal az erdőben. Új nézőpontból tekinthetnek rá az ismerős tájra is. Megismerkedhetnek a természetben talált anyagok alkotó használatával, ami mindig mindenkinek rendelkezésére áll. A mélyszegénységben élő gyerekeknek különösen nagy kincs lehet, ha megtanulnak a hétköznapokban is elérhető dolgokból alkotni. Az erdőben való játék, regenerál, feltölt, segít megtalálni a belső harmóniát.

Fejlesztett területek:

  • Szenzoros integráció
  • Szókincs
  • Szocializáció

Szükséges kellékek:

  • Amit az erdő ad
  • Uzsonna
  • Víz
  • Helyszín: Külső erdei helyszín.

Leírás

Hívogató: A helyszínen mielőtt elindulnánk mindenkit egyenként megtisztelve egy cseppnyi, csak rá irányuló figyelemmel fogadunk, és egyesével meghívunk a játékra.

Ez a játék egy laza, beszélgetős együttlét, akinek kedve igénye van rá bekapcsolódik a felnőttek köré.

Nézzünk körül! Mi van itt ezen a helyen? Miket veszel észre?

Sétáljunk körbe, hátha mást is találunk! Aki lát valamilyen újdonságot, az jelezze!

Kinek van valamilyen kényelmetlen, rossz érzése, az erdőbe lépve?

Lehetnek félelmek, szorongások ezeket jó kibeszélni, megnyugtatni a gyerekeket.

Az erdőben kalandkártyákat húzva sétálunk a kijelölt úton. Ezeken a lapokon (többek között) a lent leírt feladatok, kihívások vannak, amik megfelelnek a csoportunknak és a helyszínnek. A kártyákra írhatunk a fantáziánk, az aktuális témáink, az évszak, a helyi sajátosságok szerint bármilyen kérdéssort. Kinyomtatva már használhatjuk is. Mi az Illaberek erdei kártyát használtunk, előre kiválogatva a feladatokat, és saját az alkalom szülte ötleteket.

  1. kihívás: Keress itt az erdőben valamit, ami más, mint ha otthon vagy?

(ez egy trükkös kérdés, hiszen szinte minden más, de jó ha ezt a gondolatsort végig futtatják a gyerekek a fejükben azonosságokat és különbségeket keresve)

  1. kihívás: Nézz körül, és válassz egy fát, akinek nevet szeretnél adni!

(ez nagy kedvenc, és ha a gyerekeknek tetszik, lehet folytatni a feladatot:

Ki ő? Milyen öreg? Mi a szerepe itt az erdőben?

Amíg sétálunk, nézelődj vannak-e hozzá hasonlók?

  1. kihívás: Mondj három dolgot, amit a fák adnak nekünk!

(oxigén amit beszívunk, árnyék, szépség, tüzelő)

Mondj olyan dolgokat, amit a bokrok adnak?

(csipkebogyó, kökény, som, szeder)

Amit az avar, az erdő földje ad?

(gomba)

  1. kihívás: Keress olyan dolgokat, amit nem látsz csak hallasz!
  2. kihívás: A csend útja. Ez itt a csend útja. Próbáljuk meg némán, minél kevesebb zajt csapva megtenni!
  3. kihívás: Mondj egy színt!

Séta közben keressétek ezt a színt az erdőben! Legyél te is színvadász!

Ha tetszik, folytassuk más színekkel is!

  1. kihívás: készíts képzeletbeli fényképeket, és mond el, mit fotóztál? Készítsünk képzeleletbeli fényképalbumot!

Az erdei sétának elengedhetetlen eleme az erdei piknik. Telepedjünk le egy alkalmas helyen eszegetni, beszélgetni.

Most nézzük meg, miből lehet alkotni itt a közelben. Fontos hogy ne bánt semmit ami él, ne tépd le a virágokat, élő leveleket! Keressünk ágakat, hullott faleveleket, füvet, kavicsot, olyan dolgokat amiből sok van.

Mi lehetne ez az ág? Mire hasonlít?

A munkát indítsuk el úgy, hogy megnézzük a talált dolgokat, hogy mire hasonlítanak. A cakkos falevél lehet egy sárkánypikkely vagy pillangó szárnya… A kavics lehet egy kutya orra, vagy egy szem…. A hosszú fűszálakból cicabajusz, az ágakból szarvasagancs válhat.

Mit tudunk átváltoztatni még?

Kezdjünk el kirakni figurákat a talált dolgokból!

Készíthetünk egy nagy közös sárkányt, embert, állatot vagy mindenki a kedve szerit egy-egy kicsi alkotást.

Ha mindenki kész, nézzük meg közösen az alkotásokat! Készítsünk az alkotókkal közös fotót, és köszönjünk el a munkáinktól.

Az út hátralevő részében játszhatunk ismét a kalandkártyákkal, vagy csak hagyjuk hogy az élmények dolgozzanak, és sétáljunk beszélgessünk. Használjuk ki az évszak adta lehetőségeket, dobáljuk a faleveleket, feküdjünk a virágos rétre felhőt nézni, fedezzük fel a helyszínt a talpunkkal, járjunk mezítláb, vagy készítsünk hóangyalt.

Mi az amit elvinnél magaddal az erdőből? Lehet egy szín, egy illat, egy játék, egytermészeti dolog, egy érzés…

Zárásként egyenként vagy csoportosan mindenkit kikérdezünk pozitív és negatív tapasztalatairól.

+1 tipp:

Érdemes előre jelezni, hogy senki ne hozzon nehéz szatyrot amit cipelnie kell.

+1 tipp:

Érdemes előre jelezni, hogy az erdőben hűvös lehet, egy réteggel több kellhet.

+1 praktika:

Nehézségek lehetnek ezen a foglalkozáson:

  • Az erdő mindenféle megmászni- és elbújni valóval várja a gyerekeket, ők pedig sokszor rohanva közlekednek. Ezt nehéz kordában tartani.
  • Ne keseredjünk el, ha a feladatok nehezen mennek, különösen a csend útja okoz komoly kihívást. Ezeknek a lényege a gondolkodás, érzések elindítása, az agyféltekék hangolása, nem a feladatteljesítés.

+1 praktika:

A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás, ezért az itt csatolt történeteket lehet, hogy csak rövidítve, egyszerűsítve tudják befogadni, de a rendszeres mesealkalmakon ez fejlődik, ezért itt a teljes meseszöveget csatoltuk. Mélyszegénységben élő gyerekeknél sokszor az is különleges kincs lehet, hogy valaki szépen beszél, vagy meghallgat. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

+1 praktika:

A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.

+1 praktika:

Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.

+1 praktika:

Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk, mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.

+1 praktika:

Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.

+1 praktika:

Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra: fák/erdő, a víz/cselekvés, én/ritmus, föld/jövő.

+1 praktika:

Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is.

Nagymozgásos játékokhoz: A szivárványszínű ejtőernyő

Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyőjáték során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

 

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és zárójátékhoz: A Mesejáró térkép

Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

 

 

Erdei kalandokhoz: Illa Berek kártyacsomag

Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

Gyerekszáj

„-Nézd, a zöld levelekből milyen aranyos béka lett!

-Jó, de fiú ez fiúbéka! Keressünk egy piros levelet, hogy legyen rúzs a száján, és azok a levelek legyenek a göndör haja!”

„-Ez becsapós feladat! Nincs piros levél, csak ami olyan pirosas féle. Barna, meg bordó, meg narancssárga!”

 „-Nekem csodálatosságot ad az erdő”

„-Én hazavinném az erdőből a barátságot!

-Ezt hogy gondolod?

-Mert itt olyan jó barátokkal lenni!”