Te hogyan őrzöd a vizeket?

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

Víz a környezetünkben, víz a testünkben.

A foglalkozás jó lehetőség a vízzel kicsit másként ismerkedni, és a tiszta víz, az ivóvíz életünkben betöltött szerepének megtapasztalására. Tudatosítása annak, hogy az egyik legfontosabb kincsünk a víz, aminek az épségéért mindenki tehet valamit. Beszélgethetünk arról, hogy a környezetünk élővizeit hogyan tarthatjuk tisztán? Mit kell tenni érte?

Majd csavarva egyet a témán, külső vizek gondolatát a testünket megtöltő vízzel is ismerkedünk Masaru Emoto professzor izgalmas vízkristály kísérleteivel. Ez könnyű kapcsolódást kínál gyönyörű fotókkal,és rendkívül izgalmas a saját szemünkkel látni a belső és külső vizek változását a szavak, gondolatok, információ álltal. Így a kezdő kérdést kiterjeszthetjük: a belsőnket megtöltő vizet hogyan tarthatjuk tisztán? Mit kell tenni érte?

A résztvevő gyerekek megismerik a környezetükben jelenlévő vizeket, és fontos, mindent átszövő szerepét a hétköznapokban. Megérthetik, hogy az őket körülvevő vizeket milyen fontos óvni, gondozni, saját maguk gondolhatják át, fogalmazhatják meg, hogy hogyan lehetséges a különböző vizek védelme, és mit kell tenni érte. A játékban részvevők összeköthetik saját testüket a VÍZ őselemmel, és megélhetik a víz minőségeit, mint a saját belső érzéseiket, így hozva létre a mély belső kapcsolódást, ha ez a kapcsolódás létrejön az mindkét irányban gyógyító kapcsolat lehet a környezet és a gyermek között. A foglalkozáson olyan különleges információ birtokába jutnak a vízről ami a társaik, családjuk elött is menő lehet. Alkalom adódik saját negatív gondolataink, kimondott szavaink átgondolására, hiszen ki nem szeretne gyönyörű kristályokat a testébe? Lehetőség a negatív viselkedési minták átformálására, a csúnya beszédet, durva bánásmódot egy más aspektusból nézni.

Fejlesztett területek:

  • Észlelés-érzékelés
  • Verbális készségek

Szükséges kellékek:

  • Alkoholos filcek
  • Írószer
  • Egy-egy flakon mindenkinek

Leírás

Hívogató: A helyszínen egy finom illat igazi ajándék lehet, hiszen a szegénységben élő gyerekek számára ez különleges kincs. Amíg mindenki összegyűlik, ez a közös pont. A finom illatban mindenkit egyenként megtisztelve egy cseppnyi, csak rá irányuló figyelemmel fogadunk, és egyesével meghívunk a játékra.

A foglalkozás témáját, hogy felkeltsük az érdeklődést egy találós kérdéssel áruljuk el:

Fenn is van, lenn is van, kinn is van benn is van, néma is zenél is, lágy is, és kemény is, fehér és szürke is, lassú és fürge is. Mi az? (víz)

Ha a csoport kitalálta a fejtőrőt, hangolódás képpen idézzük fel, hétköznapi találkozásainkat a vízzel, akár szóban akár mozgásos játékba csomagolva.

Ki az aki… fürdött tóban, szokott fogat mosni, hógolyózott,  hajat mosni, levest főzni, ivott forrásból, locsolt már virágot, volt már nagyon szomjas, ivott teát, kiizzadt a nyáron, sírt, szánkózott, lehúzta a vécét, vízicsúszdázott.

Már jöhet is néhány képzelet játék, mártózzunk meg a fantázia tengerében is!

Te mi lennél ha víz volnál? Forrás, eső, harmatcsepp, tenger…Akinek van kedve be is mutathatja! Milyen vagy? Pl: Milyen tenger lennél, haragos vagy nyugodt? Milyen eső vagy? Tomboló, vagy csepegő?

Rád hogyan lehet vigyázni? Hogyan kell téged védeni?

 

Hallottatok az élet vizéről?

A mese éppen itt kezdődik! Mesemondás után pedig fojttatjuk a beszélgetést befelé indulva.

Mit gondolsz, milyen az élet vize? Van a testedben is víz? Képzeld el nem csak a véredben és a hasadban van víz, vagy üdítő, hanem az egész szervezetünkben rengeteg víz van! A víz tölti meg szinte az egész testünket.

A témát most egy egészen új szempontból nyitjuk meg, egy tudományos felfedezés különleges tapasztalatait osztjuk meg. Masaru Emoto vízkristály kísérleteiről vetítünk. Megbeszéljük, hogy készültek, milyen különös dolog történik a vízzel a szavak által.

Képzeljétek el, van egy tudós aki beszélget a vízzel. Megmutassam, hogy csinálja?

Ez nagyon hihetetlen, és különös információ, hagyjunk teret, időt akár több videó megbeszélésére is. Innen már egyértelmű lesz a következő kérdés:

Mit gondolsz, ha ilyen nagy hatással van a vízre a kimondott szó, akkor vajon hogyan hat a testünkben lévő vízre?

Te hogyan tudnál a belső vizeidre vigyázni? Mitől lesz a benned lévő víz az élet vize?

Ha szép dolgokat mondasz másoknak, és magadnak! Van kedved megpróbálni? Leszel a vizeid őrzője?

Alkossunk mi is ilyen gyógyító vizet:

Pozitív szavakat, gondolatokat, rajzokat gyűjtünk, és írunk a kulacsokra, hogy az ivóvizünk szép kristályokkal töltése fel a belső vizeinket, gyógyítson, szebbé tegyen.

Te mit szeretnél erősíteni magadban?

Miket gyűjtöttél össze? Miért fontos ez?

 

Zárásként egyenként vagy csoportosan mindenkit kikérdezünk pozitív és negatív tapasztalatairól.

Mit viszel el erről a foglalkozásról? Lehet egy szó, egy kép, egy játék, egy érzés…

+1 melléklet:

A mocsári manók meg az élet vize

(Szibériai népmese)

Élt egyszer a messze Szibériában, valamikor nagyon régen, egy vándorló kedvű vadász. Jártában-keltében egy irdatlan nagy mocsár akadt az útjába. Vad át nem jutott, madár át nem röpült rajta, akkora volt.

Hanem a vadászt nem olyan fából faragták, hogy egy mocsártól megijedjen. Kapta magát, nekiveselkedett, át akarta ugrani. De nem ugrott elég nagyot, s épp a mocsár közepébe pottyant, egy nagy zsombékra.

Körülnézett, s elállt szeme-szája: egy sereg megnyergelt, fölszerszámozott nyúl ugrándozott körülötte. Úgy ficánkoltak, mint a jóvérű paripák.

De ámult még nagyobbat is a vadász! Mert egyszer csak apró emberkék bújta elő a zsombékok alól: a mocsári manók. Fölpattantak a nyúlparipák hátára, odavágtattak a mi vadászunk elé, köszöntötték szépen, aztán mindjárt elpanaszolták neki nagy bajukat:
– Csak te segíthetsz rajtunk, földi halandó! Ragadozó vad pusztít a birodalmunkban: a coboly. Úgy látjuk, vadász vagy. Lődd le azt a fenevadat!

A mi vadászunk fogta az íját, megkereste a cobolyt, leterítette, s vitte a mocsári manóknak. Örvendeztek a manók, nem győztek hálálkodni:
– Nagy jót tettél velünk, vadász! Bizony megháláljuk, nem maradunk adósaid. Adunk neked az élet vizéből. Eredj haza, és várj bennünket.

Hazament a vadász a völgybe, ahol lakott, s megvitte a hírt atyafiságának, nemzetségének: hamarosan halhatatlanok lesznek. Eljönnek a mocsári manók, és hozzák az élet vizét.

Várták-lesték a vendégeket. Az asszonyok sütöttek-főztek, az emberek fát aprogattak, tüzet élesztettek, a gyerekek még álmukban is a mocsári manókról beszéltek.

Egy nap aztán megérkeztek. Porzott az út utánuk, úgy vágtattak nyúlparipáikon vezérük fenyőfa bödönkében hozta az élet vizét.

Amikor az emberek meglátták, micsoda paripákon ügetnek, olyan harsány nevetésre fakadtak, hogy rengett a hasuk belé.

Megharagudtak a mocsári manók, le se szálltak nyúllovukról. Fogta a vezérük a fenyőfa bödönét, s ráloccsantotta az élet vizét a cirbolyafenyőkre. Aztán visszavágtattak a mocsárba.

Azért öregszenek meg azóta is az emberek, s ezért zöldellnek száz meg száz évig Szibéria erdeiben a cirbolyafenyők.

Forrás: A csuka parancsára – Orosz népmesék – Boldizsár Ildikó szerkesztésében

+1 tipp:

A történet közben megeleveníthetjük az eső hangját a tenyereinket összedörzsölve, vagy csettintgetve.

+1 tipp:

Ha nincs lehetőség vetíteni, akkor kinyomtatott képeken vagy akár egy telefonnal is megmutathatjuk a szép és csúf kristályokat.

 

+1 tipp:

Masaru Emoto vízkristály munkájáról és vetíteni való rövid bemutatók:

https://www.youtube.com/watch?v=2m14azFCYzc&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=lUIJjiQCV34

https://www.youtube.com/watch?v=K60ZU5dFrQY&t=981s

 

+1 praktika:

Az írás lehet, hogy akár a nagyobb gyerekeknek is problémát okoz, ezért feltétlenül hangsúlyozzuk, hogy a rajzok is éppen olyan jók, és ahol szükséges, segítsünk az írásban, de a szép dalok, imák is helyet kaphatnak.

+1 praktika:

A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás, ezért az itt csatolt történeteket lehet, hogy csak rövidítve, egyszerűsítve tudják befogadni, de a rendszeres mesealkalmakon ez fejlődik, ezért itt a teljes meseszöveget csatoltuk. Mélyszegénységben élő gyerekeknél sokszor az is különleges kincs lehet, hogy valaki szépen beszél, vagy meghallgat. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

+1 praktika:

A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.

+1 praktika:

Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.

+1 praktika:

Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk, mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.

+1 praktika:

Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.

+1 praktika:

Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra: fák/erdő, a víz/cselekvés, én/ritmus, föld/jövő.

+1 praktika:

Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is.

Nagymozgásos játékokhoz: A szivárványszínű ejtőernyő

Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyőjáték során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

 

Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és zárójátékhoz: A Mesejáró térkép

Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

 

 

Erdei kalandokhoz: Illa Berek kártyacsomag

Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

Gyerekszáj

 „Bennem milyen a víz? Én nagyon szép szeretnék lenni!”

„Én vigyázok a belső titkos vizemre! Még nem tudom hogyan, nagyon nehéz lesz hogy ne mondjak csúnyát! Azért megpróbálom…”

„Ha csúnyát mondok valakire, az az én csúnyaságom?”

„Ha azt mondom valakinek, hogy hülye, akkor én leszek hülye?”