Visszanéző

Időtartam:

2 óra

Létszám:

2-15

Életkor:

7+

Foglalkozás témája:

A folyamatunkat lezáró foglalkozás

Ezen a foglalkozáson bezárjuk az éves munkánkat, felidézzük a történteket. A közös játék segít hogy a megélt alkalmak felidézhetővé váljanak, összegeződjön mindaz amit tanultunk.

Fejlesztett területek:

    Szükséges kellékek:

    • Lepedő

    Leírás

    Hívogató:

    Ma egy finom illóolaj a kezdőkörünk.

    Milyen ez az illat, mi jut róla eszedbe?

    A foglalkozást Dixit kártyákat húzva kezdjük.

    Válassz egyet, ami most tetszik neked!

    Mutasd be, mi az, ami fontos rajta?

    Ezután a gyerekek emlékei mentén felidézzük az elmúlt év fontos eseményeit.

    Mire emlékeztek az elmúlt évből?

    Ki tud mondani egy mondókát? Ki tud másikat?

    Kinek melyik alkotás tetszett?

    Melyik játékot szerettétek?

    Ki emlékszik mesehősökre?

    Milyen meséket hallottatok?

    Melyik tetszett legjobban? Miért? Mi volt benne a legérdekesebb?

    Szeretnétek, hogy elmondjuk?

    Mesemondás.

    Közös interaktív mesélés. Akinek van kedve bekapcsolódik, mondjuk és eljátsszuk a mesét, aki tudja segít mondani.

    Feldolgozás

    Rajzoljuk le azt, ami a legjobban tetszett a foglalkozásunkon! Gondolhatsz a mesékre, a játékokra, az alkotásra, a kirándulásokra!

     Mi kerül a rajzodra?

     Állítsuk össze egy közös kirakóvá mindet!

     Milyen lett ez a közös történet?

    Zárásként az Ejtőernyővel való játékban, mindenki elmondhatja még mi az, amiért hálás volt, aminek örül, amit nem szeretett, elmondhatja Mit visz el ezekről a foglalkozásokról?

    A kendő alatt egyenként mindenkit megtapsolunk, aki részt vett a játékban.

    +1 melléklet:

    Megtölteni a termet

    Volt egyszer egy messzi-messzi ország s abban a messzi-messzi országban, egy pompás palotában élt egy nagy, nemes, gazdag király. Mivel élete a végéhez közeledett, el kellett döntenie, hogy a három fia közül melyiknek adja az országát: ki lenne a legbölcsebb, legjobb királya ennek a csodás, javakban bővelkedő országnak. Maga elé hívatta hát őket és így szólt:
    – Kedves fiaim, mivel mindhármatokat egyformán szeretlek, egy próba elé állítalak benneteket. Ez majd segít eldönteni, hogy melyikőtök kormányozza halálom után az országot. A feladat, amire kérlek, a következő: palotámnak a báltermét pirkadattól éjfélig meg kell töltenetek színültig valamivel, akármivel. Akinek ez sikerül, az kapja meg a koronámat és a királyságomat. Kezdjed te, kedves legidősebb fiam.
    A legidősebb fiú gondolkozott, s mivel a környéken jó sok homok volt, azt gondolta ki, hogy majd színültig megtölti a termet homokkal. Nosza, hozzá is látott, száz szolga lapátolta, talicskázta vele a homokot, hordták pihenés nélkül, szakadatlan dolgoztak pirkadattól éjfélig, ám hiába, a terem még csak félig sem telt meg.
    A középső fiú úgy gondolta, szalmával próbálkozik, hisz aratás volt, rengeteg a szalma, hátha azzal sikerül megtöltenie a termet a padlótól a mennyezetig. Neki is száz szolga segített, hordták, hányták, vasvillázták, cipeltél a szénát, izzadtak a melegben, ám a pirkadattól éjfélig tartó kemény munka eredményeképp a terem még így is csak kétharmadáig telt meg.
    A legkisebb fiú következett. Pirkadatkor leült a bálterem közepére a földre, és nem csinált semmit. Egész nap csak ült és mosolygott. A testvérei elhűlve kérdezték, hogy mint akar így megfelelni a próbán, de ő csak nyugodtan mosolygott. Majd, amikor elérkezett az éjfél és jött a király, hogy megnézze, mit végzett a legkisebb fia, a fiú a bálterem közepén ülve elővett egy mécsest és meggyújtotta. A mécses fénye egy szempillantás alatt betöltötte a báltermet, a padlótól a mennyezetig, a legtávolabbi sarkocskába és zugba is jutott belőle.
    A király szívét mérhetetlen melegség töltötte el, és így szólt:
    – Fiam, látom, hogy nemcsak okos vagy, hanem a szíved tele van szeretettel, alázattal és bölcsességgel. Kívánom, hogy királyságod alatt ez a Fény vezéreljen az uralkodásban. És a legkisebb fiú igazán méltó, bölcs és nemes királya lett az országnak.

    (Ismeretlen eredetű legenda Luzsi Margótól. Kormos Rebeka feldolgozásában.)

     

    +1 tipp:

    A foglalkozás hatásai:

    Ez a foglalkozás abban segít, hogy visszaidézzük, értékeljük az elmúlt év munkáját.

    +1 praktika:

    ● A játékok során akár nagyobb gyerekeknél is gondot okozhat az irányok, az írás, a testrészek megértése. Amit lehet, segítsük mutogatással, hogy gyerekeink ne a megszégyenülés tudatlanság érzését vigyék haza.
    ● Az itt leírt foglalkozások olyan ötletek, amit kipróbáltunk, jól működött, de az aktuális csoporttól függően más és más lehet, más lehet a súlypontja, fókusza is.
    ● Az időzítésnél hasznos lehet, ha tudjuk mikor van a településen segély vagy családi pótlék nap. Erre nem érdemes foglalkozást tenni. Mélyszegénységben élő gyerekeink számára ez olyan ünnepnap, amikor a figyelmük egészen máshol van.
    ● Foglalkozások kezdetén, az előző alkalmak emlékeit felidézve kapcsoltuk össze a tapasztalatokat. Mire emlékeztek az elmúlt alkalmakból? Ezt nem jeleztük a leírásokban, hiszen önállóan is használhatók az egyes óravázlatok.
    ● Néhány foglalkozás összekapcsolható, épülhetnek egymásra:
    ● Az alkalmakon néhány olyan segédeszközt használtunk, amik gazdagítják a foglalkozást, de megvalósíthatók ezek nélkül is:

    Állandó eszközeink voltak:

    Nagymozgásos játékokhoz:

    A szivárvány színű ejtőernyő. Ez egy nagy méretű, kerek vékony textil, ami varázslatosan repül, és sokféle játék kísérése alkalmas. Remek lehetőség, hogy a résztvevők megismerkedjenek a csoportban való együttműködéssel, a kooperatív csapatjátékkal, komplex mozgásformák által. A gyerekek közös tevékenységének összehangoltnak kell lenni ahhoz, hogy a saját mozgásuk eredményeként magasba emelkedjen az ejtőernyő. Az ejtőernyő játék során megtaníthatóak az oldalak, zónák, végtagok, színek nevei, az együtt mozdulás. A fellebbenő ejtőernyő adta izgalmas pillanatokban bármilyen kérdés mentén tudunk választani, válaszolni, szaladni, csoportokat alkotni, köszönteni egymást. Nincsenek győztesek és vesztesek, csak közös játék és élmény.

    Önismereti munkához, csapatépítéshez, kezdő és záró játékhoz:

    A Mesejáró térkép. Mesék birodalmának térképe, melyen sokféle játékot játszhatunk akár csoport folyamatokat támogatva, a családban, gyors felmérésben, önismereti munkában, egyéni fejlesztésben, csapatépítésben, fantázia és képzeletfejlesztésben, osztályokban, énerősítésben, alkotó munkában, tábori programokban. Szimbolikus helyszíneivel, mesefiguráival, változatos feladataival, játékos és vidám tükröt mutat nekünk. A sok-sok meseországbeli helyszín közül választva a gyerekek könnyen beszélnek az érzéseikről, a nehezen megfogalmazható gondolataikról, hiszen a gyermeki lélek nyelve a mese.

    Erdei kalandokhoz:

    Illa Berek kártyacsomag. Egy erdő-játék-élmény kártyacsomag családoknak a hátizsákba. Az Illa Berek kártyacsomag sok-sok közös játékot, közös élményt, és így még több közös emléket tud adni családoknak, baráti társaságoknak, óvodás vagy iskolás csoportoknak, egyszóval mindenkinek, akik a természethez szeretnének kapcsolódni. 30 olyan játék szerepel ezeken a kártyákon, amik segítik felfedezni, észrevenni az erdőben rejtőző kincseket. Kíváncsivá tesznek, eleven és önfeledt alkotásra, játékra hívnak.

    +1 praktika:

    Nehézségek

    Nehézségek lehetnek ezen a foglalkozáson:

    ● Időbeli korlátok

    Általában:
    ● A nehézsorsú gyerekeknek szokatlan lehet a mesehallgatás. A mesehallgatás segíti a belső képalkotás fejlődését, az énerő, az önbizalom fejlesztését, valamint a pszichológiai értékek mellett számos pedagógiai értékkel lesz gazdagabb a személyiség.

    Gyerekszáj

    „Az a banyafőzet, azt jó lenne megfőzni megint! De legyen benne a Vírus is!”

    „Az a mondóka a szívemről, hogy azzal leszek boldog!”

    „Engem felboldogítottál!”