Házitészta készítés

Időtartam:

2 óra

Létszám:

10-15

Életkor:

5+

Foglalkozás témája:

Mit eszünk, kinél milyen ételek a kedvencek

A tésztát szinte minden gyerek szereti, ahogyan gyúrni, gyurmázni is. Mi lehet jobb, mint ezt a két tevékenységet összevonni?

Fejlesztett területek:

  • Kooperáció
  • Finommotorikas
  • Szenzoros (észlelés, érzékelés)
  • Szerialitás

Szükséges kellékek:

A tésztához:

  • Liszt
  • Tojás
  • Víz
  • Olaj

A tészta nyújtásához:

  • Sodrófa
  • Tésztanyújtó gép,
  • Konyharuha
  • Edények

A tészta ízesítéséhez:

  • Sajt
  • Tejföl,
  • Gríz
  • Lekvár
  • Az ebédhez:
  • tányérok és villák

Leírás

A házi tészta készítése olyan tevékenység, amelybe a gyerekek nagyon szívesen bevonódnak. A gyerekek már nagyon várták, hogy elkezdődjön a foglalkozás, amely egy kicsit késve indult, mivel szombaton a 10 órai érkezés korainak bizonyult a kiskamaszoknál.

Miután megbeszéltük, hogy ki milyen tésztát szeret, magunk is hozzáfogtunk az elkészítéséhez. Kétféle tésztát készítettünk: egy tojásos és egy tojás nélküli változatot.

Először a tojásos tészta hozzávalóit mérték ki a gyerekek:

-25 dkg liszt

-1 csipet só

-2-3 db tojás (mérettől függően).

Ezután a tojásmentes tésztát készítettük el:

-20 dkg liszt

-1 csipet só

– 1 evőkanál étolaj

– kb 1 dl víz (vagy amennyit felvesz a tészta).

Minden gyermek külön dolgozott, a kitartásuk is próbára lett téve, hiszen jó állag elérése hosszabb folyamat. A tésztát ugyanis addig gyúrták, amíg „babaarc” puhaságút nem kaptak. A kicsik puha arca jó viszonyítási alap volt. A kisebbeknek természetesen nehezebben ment a gyúrás, ezért a nagyobb fiúk és a jelen lévő szülők átvették a munkát és segítették a kicsiket. Természetesen mindenki és szinte minden lisztes lett, az orrhegytől a cipő sarkáig.

Aki hamarabb elkészült a tésztával, már nyújthatta is a több kisebb részre szedett lapos cipókat a nyújtógéppel. Itt figyelni kellett a gép beállításaira, hogy a vastagabb mérettől haladjanak a vékonyabb méret felé. Általában ketten végezték a nyújtást: egy valaki tekerte a kart, a másik pedig szépen belevezette és tartotta a tésztát. Amikor a kellő vékonyságot elérték, jöhetett a szélesmetéltre vágás, ehhez a tekerőkart át kellett helyezni egy másik lyukba. Amikor kész lett a szélesmetélt, a kész tésztákat egy külön asztalon liszteztük és gyűjtöttük.

Az első két-három folyamat végigkísérése után a gyerekek egymást koordinálták, segítették, figyeltek a gép beállítására, a tészta méretére. Igazi csapatmunka volt!

Megbeszéltük azt is, hogyha most nem főznénk meg a tésztát, akkor mit kellene tennünk, hogy ne menjen tönkre: vagyis hogy hogyan szárítsuk ki és tároljuk a száraztésztát.

Nagyon sok tészta (kb. 2 kg) készült így, amelyet a felnőttek kifőztek, az egyik felét sajtos-tejfölös feltéttel, a másik felét pedig grízzel és a korábban közösen készített baracklekvárral ízesítettük. Szinte harangszóra ültek le a gyerekek ebédelni, mindenkinek nagyon ízlett mindkét fajta tészta.

Zárás:

A gyerekekkel megbeszéltük, hogy melyik munkafolyamat tetszett nekik (a géppel való munka) és melyik ízesítés (fej-fej mellett végzett a sós és az édes). 

+1 tipp:

A kerti munka bizony koszos ruhát és koszos kezeket hagy maga után. Mi kerti kesztyűket használtunk, így sokkal bátrabban nyúltak a földhöz a gyerekek.

+1 tipp:

Nincs rossz idő, csak rossz öltözet: egy kis eső ne tántorítson el a kerti munkától!